Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Rommeltje bij het UWV

18-02-2006
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
140 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Als je ziek geworden bent of ontslag hebt gekregen, kan je voor een uitkering naar het UWV. Maar helaas moet je daar vaak heel lang wachten waar je recht op hebt.
Kassa heeft zeer veel klachten over het functioneren van het UWV. De meest genoemde punten van kritiek zijn:
- slechte bejegening: er wordt niet goed geluisterd en de klant wordt niet serieus genomen, er worden loze beloften gedaan, de ene medewerker van het UWV weet niet wat de andere doet, vragen worden niet beantwoord.
- ontoereikende informatie: veel is onduidelijk en niet transparant, tegenstrijdige of foute informatie, uitkeringsspecificaties zijn niet te begrijpen.
- onzorgvuldigheid: bv gegevens die niet kloppen, rechtzetten van fouten gaat erg moeizaam, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, toegezegde voorschotten worden niet overgemaakt.
- problemen blijven lang onopgelost.
- traagheid: met uitbetalen, met beslissingen, met informatie verstrekken, het in behandeling nemen en oplossen van klachten.
- telefonisch slecht bereikbaar.
- enorme bureaucratie.
De gevolgen van deze knelpunten zijn voor de meeste mensen zeer verstrekkend, zeker voor degenen die het toch al niet zo breed hadden. Het brengt ze namelijk in ernstige financiele problemen want de vaste lasten lopen gewoon door. Verder geeft het een hoop stress en onzekerheid.
Martin Harms van het UWV heeft toelichting gegeven. Het UWV erkent dat er te veel klachten zijn. Ze zijn dan ook bezig met het verbeteren van de klachtafhandeling, die moet sneller en klachten moeten worden voorkomen. Verder is er net 1 centraal callcenter ontstaan om de diensverlening te verbeteren, er komen 5,5 miljoen telefoontjes per jaar binnen en 85% daarvan wordt direct afgehandeld. Maar er zijn nog wat aanloopproblemen in het callcenter en wat nu nog niet altijd lukt is de terugbelgarantie en dat gaan ze zo snel mogelijk veranderen.
Daarnaast zijn er problemen met het nieuwe computersysteem van de Ziektewet, dat in het najaar 2005 is ingevoerd. Hierdoor zijn die betalingen vertraagd, maar ze zeggen met man en macht bezig te zijn om de achterstand weg te werken. Het UWV heeft 1,3 miljoen klanten die maandelijks een uitkering krijgen. De hoogte van de meeste uitkeringen moet iedere maand opnieuw worden bekeken, maar toch vindt de betaling van de overgrote meerderheid gelukkig wel tijdig plaats.
Verder wil het UWV nog aangeven dat de achtergrond van het UWV een grote rol speelt bij de problemen, alhoewel dat geen excuus is. Het UWV is 4 jaar geleden uit een fusie ontstaan van verschillende instanties, werkwijzen en systemen en die reorganisatie is heel erg ingrijpend. Ondertussen wordt er ook nog nieuwe wetgeving doorgevoerd door de regering wat het er niet eenvoudiger op maakt.
Alle grote politieke partijen zijn het erover eens dat de toestand bij het UWV zeer verontrustend is en dat er heel snel verandering in moet komen. Zo vindt Saskia Noorman-Den Uyl van de PvdA dat er teveel mensen door het UWV in de knel komen en dat er teveel mis gaat. Het UWV kan de schuld daarvan niet allemaal op minister De Geus afschuiven. Het UWV zou zich veel actiever moeten opstellen en verantwoordelijkheid nemen en prioriteiten stellen. Als het UWV onvoldoende mensen heeft om normaal te kunnen functioneren, dan moeten ze dat tegen de minister zeggen. Als de toestand niet snel verbetert, moet de top van het UWV daar maar eens de consequentie van nemen en opstappen, dan moet de minister het zelf maar gaan doen. Na vijf jaar erover gepraat te hebben, is de PvdA het echt zat. Als vóór 1 december de misstanden niet opgelost zijn bij het UWV, zal de partij een motie van wantrouwen indienen.
Kassa is niet de enige met veel klachten over het UWV. Zo heeft de Nationale Ombudsman ( www.ombudsman.nl ) in 2005 de meeste klachten over het UWV ontvangen. En de Ombudsman heeft 800 reacties m.b.t. arbeidsongeschiktheid geanalyseerd die ze na een oproep in krap 3 weken tijd hebben binnengekregen, zie www.deombudsman.nl .
UWV heeft Kassa gevraagd om door te geven dat u via de site van het UWV ook een klacht kunt indienen. Klik hier om naar de website van het UWV te gaan .
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor