Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Röllfink: droomkasten van een vakman?
24-02-2018
•
leestijd 3 minuten
•
4249 keer bekeken
•
Voor wie al langer een fraaie inbouw- of inloopkast zoekt, biedt de professionele website van Röllfink uitkomst: een wervende tekst met een prachtige belofte. Kies je droomkast. Voor ieder budget. Bij een familiebedrijf waar kwaliteit en vakmanschap centraal staat. Dat bovendien CBW-erkend is, een soort keurmerk voor de woonbranche.
Droomkasten op maat gemaakt
Sinds april vorig jaar verkoopt Röllfink deze droomkasten in Nederland en België. De kasten worden samen met vertegenwoordigers die aan huis komen uitgekozen en op maat gemaakt in een eigen fabriek. De levertijd is aanvankelijk 6 tot 8 weken, later wordt dat 6 tot 12 weken, althans volgens de website. De op maat gemaakte inbouw- en inloopkasten worden bij levering door eigen vakbekwame monteurs perfect in elkaar gezet. Dat is de belofte. De klanten moeten wel meteen 70 procent aanbetalen. Meteen na de bestelling, vaak al de volgende dag, volgt een verzoek tot aanbetaling.
Levering blijft uit
En dan is het wachten op de droomkast. Maar de levering gaat niet zo snel als de facturering. Afspraken worden op het laatste moment geannuleerd, voortdurend wordt de levering uitgesteld. Röllfink communiceert niet of slecht, klanten moeten er zelf altijd achteraan. Als er contact is, wordt er steeds weer opnieuw beloofd dat het allemaal perfect in orde komt. Maar als er al uiteindelijk geleverd wordt, is de kwaliteit slecht (‘troep’, zegt een oud-werknemer die zich tot Kassa wendt), passen de kasten niet, ontbreken onderdelen en wordt het werk niet afgemaakt. Wat volgt is een maandenlange lijdensweg voor de klanten die al een flinke aanbetaling hebben gedaan - soms wel meer dan 2000 euro - maar naar hun droomkast kunnen fluiten.
Negatieve recensies
Pas op het moment dat enkele klanten in januari een negatieve recensie op onder andere Klachtenkompas achterlaten, verandert er iets. Eigenaar Noll Roelevink komt dan zelf in beeld, hij belt en appt met de fraaiste beloftes onder voorwaarde dat de negatieve recensies worden verwijderd. En als ze dat niet doen, laat hij doorschemeren dat ze een claim van 40.000 tot 60.000 euro aan hun broek kunnen krijgen. Röllfink zou daardoor imagoschade kunnen leiden. Het bedrijf lijkt dan al flink in zwaar weer te zitten. Dat horen we van een oud-werknemer die bevestigt dat heel veel klanten naar hun kast en centen kunnen fluiten. Hij schetst een bedrijf dat al maandenlang in de problemen zit, waar werknemers en schuldeisers niet betaald worden en de klant op de laatste plaats komt.
Geroyeerd
Op woensdag 21 februari 2018 wordt het bedrijf geroyeerd door CBW-erkend, het keurmerk van de woonbranche. CBW-erkend, dat Röllfink eerder heeft opgeroepen ook bij hen binnengekomen klachten op te lossen, is zelf ook gedupeerd. De bijdrage voor het garantiefonds van CBW-erkend is sinds het begin, mei vorig jaar, niet betaald. Uit dat fonds worden consumenten schadeloos gesteld als een CBW-erkend bedrijf failliet gaat. CBW-erkend heeft inmiddels aangifte gedaan van fraude of oplichting.
'Kleurrijk' verleden
De man achter Röllfink is de ondernemer Noll Roelevink, ook wel Noll Roelevink of Noll Röllfink. Hij heeft nog een aantal andere bedrijven en een ‘kleurrijk’ verleden, waarin hij ook met Justitie in aanraking is geweest. Oud-curator Tjitze Pasma die hem voor faillissementsfraude wilde laten veroordelen (wat overigens niet lukte) omschrijft hem als 'een gewiekste, charmante, uitmuntende verkoper die iedereen weet om te praten'. Het is een beeld dat de gedupeerden van Röllfink stuk voor stuk bevestigen. En het is ook goed te zien op vlogs die ‘bedrijvendokter’ Noll zelf heeft gemaakt voor een opnieuw flitsende
website
, waarin hij ondernemers die in de problemen komen, zegt te kunnen helpen.
Reactie eigenaar Noll Roelevink
Voorlopig zit Noll zelf flink in de problemen, al ontkent hij dat als we hem vragen om een weerwoord. Noll wil niet reageren op locatie, maar stuurt wel een zelfgemaakt filmpje waarin hij erkent dat er grote fouten zijn gemaakt waarvoor hij zich verontschuldigt, maar dat het allemaal goed komt. Maar dát is iets wat de gedupeerden al eerder hebben gehoord.