De roetfiltertest wordt vanaf 1 juli vaste prik bij de apk-keuring. Deze 'deeltjesteller' is in het leven geroepen om de vervuilende diesels, van bijvoorbeeld voor 2011, terug te fluiten. Werkt de roetfilter niet naar behoren, of ontbreekt hij in zijn geheel? Dan moet deze gerepareerd of vervangen worden.
Plannen voor een roetfiltertest zijn er al jaren. Eind 2019 werd dit voorstel ingediend door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, deze is toentertijd tegengehouden door Remco Dijkstra (VVD) en Wytske Postma (CDA), omdat zij vreesden dat het de automobilisten enorm op de kosten zou jagen. De roetfiltertest was voorheen alleen een 'visuele test', maar deze bleek niet echt betrouwbaar. De roetdeeltjesteller moet daar een einde aan maken.
Om door de keuring te komen is een roetfilter nodig dat aan de eisen voldoet gesteld door het Europese Hof. De overheid schat dat er in Nederland 930.000 dieselauto's met roetfilter rondrijden. Daarvan zijn er 824.000 apk-plichtig. Op basis van Belgisch onderzoek verwacht de Nederlandse overheid dat ongeveer 114.000 dieselauto's mogelijk niet door de keuring zullen komen.
De meest 'kwetsbare' groep diesels zijn de zogenoemde Euro5- en Euro6 diesels. De euronorm van een auto bepaalt de uitstootklasse, met Euro1 het meest vervuilend en Euro6 het minst. Deze Euro5- en 6 diesels kwamen onlangs in opspraak toen bleek dat er in deze auto's, die van 2009 tot 2016 op de weg zijn gekomen, 'sjoemelsoftware' bevatten die de emissietesten omzeilen. Het Europese Hof heeft dit in 2020 verboden.
Om consumenten niet op al te hoge kosten te jagen krijgen zij de mogelijkheid hun roetfilter af te melden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) voorafgaand de keuring. Op deze manier betaal je alleen de kosten voor de verhoogde motorrijtuigenbelasting (MRB) en administratiekosten. Het is dus goed om dit in de gaten te houden.
Het kan dus zomaar zijn dat jouw diesel niet door de keuring komt vanaf juli. Maar, hoe weet je dat nu zeker? Markus van Tol van de ANWB legt het uit. "Mensen weten dat ze hier rekening mee moeten houden wanneer het roetfilter bewust is verwijderd, of als men weet dat de kans groot is dat deze kapot is omdat er een controlelampje is gaan branden en/of omdat de motor slecht loopt. Anders moet het uit de meting blijken", vertelt van Tol.
De kosten voor het vervangen van een roetfilter kan verschillen per auto. "Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500", aldus van Tol.
Gaan er na het lezen van deze beschrijving belletjes rinkelen? Dan kun je misschien een hoop geld besparen door de roetfilter af te melden bij de RDW, voorafgaand aan de apk-keuring. Momenteel wordt er nog nagedacht over een snelle procedure voor het afmelden, zodat voor dieselauto’s met roetfilter de apk inclusief de eventuele keuze van de automobilist om het filter af te melden op één dag kan worden gedaan.
Momenteel kan het (vooraf) afmelden van het roetfilter via een formulier op de website van de RDW. Hiervoor betaal je €61,25 aan administratiekosten. Als dan ook de verhoogde MRB is betaald en aan de voorwaarden wordt voldaan past de RDW het kentekenregister aan. De RDW heeft ons toegezegd dat deze afmelding vanaf het tweede kwartaal van 2022 ook online kan worden gedaan.
Bron: ANWB, RDW, Nu.nl, AD, Financieel Dagblad
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Roetfilter kun je schoon maken met chemisch troep en een eind rijden.maar dan ligt de verzamelde roet toch op straat !
Je mag geen roetfilter plaatsen als deze niet standaard fabriekaf is gemonteerd! Maar wel EXTRA belastng betalen, hoezo milieu?
En hoe zit het me een grijskenteken gehandicapten bus? Opel Movano 2006.Dank u.
Dit is dus een voorbeeld van het huidige waanzinnige milieubeleid. De motoren stoten in dit systeem niet minder roet uit, maar je mag er wel mee doorrijden als je maar 61,25 voor "administratiekosten" betaalt, (hetgeen ik niet begrijp omdat het een geautomatiseerd proces is dat hooguit een paar euro's kan kosten), èn als je de overheid maar spekt met een hogere wegenbelasting.Zoals gebruikelijk is alles gericht op steeds meer belasting betalen aan de staat, zodat die weer grote zakken geld naar problemen (of heten het nu "uitdagingen"?) kan gooien in de verwachting dat die zich daardoor vanzelf oplossen.
hier in dit landboeit milieu niemand een kloothet enige wat telt is kassa voor de staathoe verzin je t als je je roetfilter afmeldt betaal je n xx bedragen mag je rond kachelenwat een mop maar money makes te world go around
Ik betaal al verhoogde mb. Wanneer uit de test blijkt dat ikminder uitstoot krijg ik dan de verhoogde mb terug ?
De NL regering leert ons hoe de wet te omzeilen. Het kan niet zo zijn dat je een EU regel of wet af kan kopen door de belasting te verhogen. De auto moet aan de eisen voldoen van het betreffende bouwjaar (in dit geval met Roetfilter en de bijbehorende software). Daar mag niets in veranderd worden.
Nee.Volgens de wet moest de auto een roetfilter hebben maar de wet verbood niet om dat filter te verwijderen. Diegene die dat dus deden waren niet in overtreding. Omdat zij niets illegaals deden kunnen ze nu de ontstane toestand ook admninistratief in orde maken.
Ach in Nederland weet de overheid er altijd wel weer een bende van te maken.Altijd wel weer een uitvlucht om het.................. te beschermen
Nou valt er wel wat af te dingen aan die vaak overtrokken en op ondemocratische wijze tot stand gebrachte regeltjes door de ongekozen Europese Commissie.Weet iemand wanneer en hoe vaak journalisten de verantwoordelijke bobo's in Brussel hebben bevraagd over zulke EU regeltjes en wanneer zijn ze onderwerp van debat in ons eigen (wèl gekozen) parlement geweest?
Nu lees ik in een oud artikel hieronder dat het verwijderen van roetfilters verboden zou worden. Dit is kennelijk niet zo absoluut doorgevoerd als toen is bedacht.https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/verwijderen-roetfilter-per-juli-2017-verboden
Gelukkig heb ik geen diesel. Wel een benzine autootje (zg. 'boodschappenwagentje') uit 2002(!!). Komt nog steeds prima door de APK.
Weer een manier om de melkkoe die automobilist heet nog verder uit te knijpenwe doen al jaren aan rekening rijden d.m.v. het kwartje van Kok dat nog steeds op de brandstof zit!!
Wederom een bewijs, dat milieu en klimaat maatregel een verdien model is.Als je de overheid geld geeft heb je een schone auto. Mijn vorige 1500 cc diesel rijd al jaren rond met een Frans kenteken. Ook binnen de ring in Amsterdam. !!!
Het kan inderdaad niet zo zijn dat een Europese regel of wet dmv belastinggeld afgekocht kan worden. Alleen in een bananen republiek kan dat.
@ Piete242: er valt heel wat af te dingen aan die vaak overtrokken en op ondemocratische wijze tot stand gebrachte regeltjes door de ongekozen Europese Commissie.Weet iemand wanneer en hoe vaak Nederlandse journalisten de verantwoordelijke bobo's in Brussel kritisch hebben bevraagd over zulke EU regeltjes en wanneer zijn ze onderwerp van debat in ons eigen (wèl gekozen) parlement geweest?Worden die journalisten überhaupt wel in de Brusselse vergaderzalen toegelaten?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!