Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!
Rijbewijs kwijt door starre houding CBR
28-11-2008
•
leestijd 3 minuten
•
97 keer bekeken
•
Wie door zijn ziekte een ongeluk krijgt kan rekenen op grote problemen met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. Om je rijbewijs te behouden ben je verplicht mee te werken aan een medisch onderzoek, maar er zijn grote onduidelijkheden rond de procedure.
Een jaar geleden krijgt Menno Gans een ongeluk veroorzaakt door diabetes. Na het ongeluk neemt hij maatregelen om de ziekte onder controle te krijgen, en dat lukt. Een half jaar later krijgt hij post van het CBR. Het ongeluk is veroorzaakt door diabetes en dus wordt hij opgeroepen voor een medisch onderzoek om te kijken of hij zijn rijbewijs mag behouden. Logisch, vindt Menno. Dus hij werkt graag mee.
Maar de folder die bij de brief zit is onduidelijk. Zo wordt er met geen woord gerept over een termijn. Menno weet niet wanneer hij onderzocht zal worden en het duurt uiteindelijk een half jaar voordat hij terecht kan. Gelukkig keurt de specialist hem goed en kan hij met een gerust hart op vakantie.
Tijdens die vakantie komt er een aangetekende brief, die niet wordt aangenomen, want er is niemand thuis. Eenmaal thuis is de brief alweer retour afzender. Menno heeft geen idee van wie de brief is. Pas veel later blijkt dat het om een uitnodiging ging van het CBR voor nóg een aanvullend onderzoek. Omdat hij niets wist van dat onderzoek, is hij ook niet geweest. De gevolgen zijn enorm: hij moet zijn rijbewijs inleveren omdat hij volgens het CBR niet heeft meegewerkt.
In de folder die iedereen krijgt bij de oproep voor een medisch onderzoek wordt niet gesproken over eventueel aanvullende onderzoeken. Menno verwachtte dus ook geen post meer. Hij belt en mailt met CBR met het voorstel een nieuwe datum te plannen. Maar wat hij ook doet. Hij krijgt geen medewerking.
Noodgedwongen zit Menno anderhalve maand thuis. Pas als hij een advocaat in de hand neemt, krijgt ineens wel zijn rijbewijs terug. Het meest opmerkelijke van alles is nog wel dat hij dit rijbewijs krijgt zonder dat hij nog maar één onderzoek hoeft te ondergaan!
In de studio legt Ad Philipsen van het CBR uit dat dit komt door een menselijke fout. Een aanvullend onderzoek was helemaal niet nodig geweest. Daarom krijgt Menno zijn rijbewijs terug, zonder nog een onderzoek te hoeven doen. Maar hierdoor zit Menno dus al wel anderhalf maand thuis. En hoe komt het dat hij maar liefst een jaar moest wachten op het onderzoek?!
Josanne Venekamp van het Juridisch Loket vindt dat zij consumenten beter op de hoogte moeten houden van de voortzetting van de procedure. Dit zal volgens haar een vermindering van klachten opleveren.
Maar volgens het CBR is dit moeilijk aangezien zij moeten samenwerken met meerdere partijen zoals politie en medisch specialisten. De organisatie weet van tevoren niet hoe de procedure zal verlopen en dus kan het gebeuren dat het soms te lang duurt voordat iemand onderzocht wordt.
Volgens Venekamp is het voor de consument moeilijk bezwaar te maken tegen deze werkwijze aangezien er in de wet staat dat het CBR ‘zo spoedig mogelijk’ melding moet maken bij de consument. Venekamp vindt dit wel een erg breed begrip. Een jaar wachten, zoals Menno Gans heeft moeten doen, is volgens haar in strijd met de wet.
De informatiefolder kan ook duidelijker. Er wordt verwezen naar alle regels waar de consument aan moet voldoen, maar alle verplichtingen van het CBR worden niet genoemd. Zo moet je wel altijd bereikbaar zijn tijdens de hele procedure en moet je betalen als je bijvoorbeeld het onderzoek op een andere dag wil laten plaatsvinden, maar het CBR mag er in principe maanden over de hele procedure doen!
Ad Philipsen zegt in de toekomst verbeteringen door te willen voeren. ‘Wij hebben al een actie gestart tegen het terugdringen van de wachttijden, dit begint nu zijn vruchten af te werpen.’ Ook willen zij alle informatie van de consumenten in een dossier stoppen zodat het voor alle CBR-medewerkers duidelijk is wat er speelt bij de klant. Bij medische gegevens zal een aparte map aangemaakt worden.
Heeft u ook klachten over het CBR, klik dan
hier
of mail de redactie van Kassa via
Kassa@vara.nl
.