Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

RET luidt morgen einde van de strippenkaart in

28-01-2009
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1493703.jpg
De strippenkaart maakt donderdag in de Rotterdamse metro plaats voor de ov-chipkaart. De RET in Rotterdam mag als eerste vervoerder in Nederland het blauwe en roze vervoersbewijs vervangen ten faveure van de ov-chipkaart. De invoering ervan liep alles behalve soepel.
Alle ogen zijn donderdag gericht op de Rotterdamse ondergrondse. De RET schaft als eerste vervoerder in Nederland de strippenkaart af in de metro. Reizigers kunnen dan alleen nog met de ov-chipkaart reizen.
,,Een bereklus'' noemde RET-directeur Pedro Peters het medio december al. Bij de overstap naar het digitale vervoerbewijs komt veel meer kijken dan het verwijderen van 150 stempelautomaten. Al sinds 2005 gold Rotterdam als de proeftuin waar de RET zocht naar oplossingen voor allerlei problemen binnen het nieuwe systeem.
Bovendien gingen de laatste maanden duizenden werknemers van het bedrijf de straat op om de reizigers aan de ov-chipkaart te helpen. En werd een grote reclamecampagne ingezet. Donderdag wordt duidelijk of alle inspanningen hun vruchten hebben afgeworpen.
De meest recente cijfers van de vervoerder wezen uit dat 75 procent van de metro-reizigers de ov-chipkaart in het bezit heeft, de helft van alle reizigers maakt gebruik van het nieuwe vervoerbewijs.
De RET kijkt reikhalzend uit naar D-day. Het duale systeem, waarbij reizigers zowel met de chipkaart als de strippenkaart kunnen reizen, werkt volgens de vervoerder zwartrijden in de hand. Als de poortjes definitief dicht zijn, zal het zwart reizen afnemen, zo denkt Peters. Criticasters zijn daar minder van overtuigd.
Ondertussen spreken andere vervoerders vol bewondering over Rotterdam, dat als eerste de sprong in het diepe waagt. Toch zullen zij met argusogen volgen hoe de afschaffing van de strippenkaart verloopt. Zij moeten als het aan staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) ligt, binnen afzienbare tijd volgen.
RET-baas Peters zei eerder al zich niet blind te staren op 29 januari. ,,We hopen dat die dag soepel zal verlopen. Maar we maken ons geen illusies: er zullen zich hier en daar best wat problemen voordoen. Wat ik echt interessant vind, is hoe we er twee weken later voor staan.''
Geschiedenis van de OV-chipkaart
Januari 1992: Minister Koos Andriessen van Economische Zaken kondigt een proef aan met een chip-creditcard voor het openbaar vervoer. De RET, het gemeentelijk ov-bedrijf in Rotterdam, gaat de test uitvoeren.
April 2005: Minister Karla Peijs van Verkeer en reizigersorganisatie Rover blijven optimistisch over invoering van de chipkaart in 2007, ondanks aanhoudende technische problemen tijdens de eerste tests in Rotterdam. De NS willen de kaart in 2006 al landelijk invoeren.
September 2007: De staatssecretaris besluit dat de RET de strippenkaart niet mag afschaffen. Er gaat te veel fout met de ov-chipkaart om, zoals de RET wil, per 1 oktober de strippenkaart te schrappen als vervoersbewijs in en om Rotterdam.
Januari 2008: Duitse hackers tonen tijdens een computercongres in Berlijn aan dat met spullen ter waarde van nog geen 100 euro volledige controle over de chip van de ov-chipkaart te krijgen is. Een week later kraken studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen de chip van de reguliere dagkaart. Onder druk van de Tweede Kamer en de Consumentenbond gelast Huizinga een onafhankelijk onderzoek naar de ov-chipkaart.
Februari 2008: Onderzoeksinstituut TNO stelt dat de chipkaart met enkele beveiligingsaanpassingen landelijk kan worden ingevoerd. De staatssecretaris wacht op een contra-expertise.
April 2008: Onderzoekers van de Radboud-universiteit kraken de kaart volledig. Uit Brits vervolgonderzoek blijkt dat de chip in de kaart niet veilig is en moet worden vervangen. Huizinga laat weten dat de landelijke invoering van de kaart vanaf 1 januari 2009 onhaalbaar is. Zij overleeft een motie van wantrouwen in de Tweede Kamer, ingediend door SP en GroenLinks.
September 2008: Vijf consumentenorganisaties (ANWB, CG-raad voor chronisch zieken en gehandicapten, Consumentenbond, studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover) stappen uit het overleg met het ministerie. Volgens hen lijkt het erop dat de ov-chipkaart geen voordelen, maar slechts nadelen biedt. Ze vinden verder praten zinloos.
Oktober 2008: Huizinga geeft Rotterdam groen licht om per 29 januari de strippenkaart af te schaffen in de Rotterdamse metro. Amsterdam volgt mogelijk in april.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!