Resultaten enquête rechtsbijstandsverzekeringen
09-12-2009
• leestijd 2 minuten
1536 mensen hebben de enquête ingevuld. En 902 daarvan hebben de afgelopen 3 jaar een beroep gedaan op hun rechtsbijstandsverzekering.
Verzekeraars en schaderegelingkantoren
Als je een beroep doet op je verzekeraar krijg je te maken met een schaderegelingkantoor. Verzekeraars hebben die schaderegeling ondergebracht in een aparte stichting, of zijn aangesloten bij een schaderegelingkantoor.
De meeste respondenten krijgen rechtsbijstand van onderstaande 5 verzekeraars/schaderegeringskantoren:
DAS; Stichting Achmea Rechtsbijstand (Centraal Beheer, Avéro Achmea; Interpolis, FBTO); ARAG; SRK Rechtsbijstand (Aegon, de Goudse, Nationale Nederlanden en RVS; SRK doet de schaderegeling ook nog voor 8 andere maatschappijen) en Univé .
Waaruit bestond de hulp?
- bij 20% uit uitsluitend een juridisch advies
- bij 66% uit advies en rechtshulp
- bij 14% werd het beroep op de verzekering afgewezen
14% beroep op verzekering afgewezen
-bij 24% viel de zaak buiten de dekking
-bij 21% was het belang van de zaak te klein
-bij 8% het geschil viel binnen de wachttermijn
-bij 3% gold een eigen risico
De afwijzing heeft in 45% van de gevallen tot gevolg dat mensen hun verzekering opzeggen.
20% uitsluitend advies
Tevreden?
-56% van de mensen was niet tevreden over het advies.
De redenen daarvoor waren:
-61% vond dat er onvoldoende inspanning was geleverd
-17% advies was ondeskundig
-7% advies duurde te lang
-38% anders
24% van de verzekerden heeft de polis opgezegd omdat ze ontevreden waren over het advies.
66% advies en rechtshulp
Tevreden?
-36% was niet tevreden over het advies en de rechtshulp.
Waarom niet tevreden?
-71% vond dat er onvoldoende inspanning is geleverd
-32 % vond dat het advies en de rechtshulp te lang duurde
-28% van de mensen vond dat de rechtshulp van de verzekeraar ondeskundig was.
-17% vond het advies ondeskundig