Vanaf september gaat de Nederlandse Spoorwegen advertentieruimte verkopen op de schermen in de trein, dat meldt de Volkskrant. De schermen zijn nu vooral bedoeld om reizigers te informeren over hun treinreis en over toekomstige werkzaamheden, maar binnenkort zijn er ook reclames op te zien voor wasverzachters en hondenvoer.
Het gaat volgens de NS om een proef die tot het eind van het jaar duurt. De reclames worden in 137 van de ruim 400 intercitytreinen getoond. Een woordvoerder zegt dat de NS na de proef gaat kijken hoe de reiziger de reclame ervaart. Of de belangstelling daarvoor al was gepeild kon de woordvoerder niet zeggen.
Meer dan alleen reisinformatie
De treinschermen vertonen niet alleen reisinformatie, maar er worden ook promotiefilmpjes getoond voor bijvoorbeeld culturele evenementen. Ook 'Hartkloppingen' is regelmatig te zien. Dat is een rubriek van de NS met daarin romantische oproepjes van reizigers.
De waardering voor de NS bleek in januari hoger te zijn dan ooit. De spoorwegen kreeg een 7 of hoger van 85 procent van de reizigers.