Reisbranche rekent nu al op verloren zomer
14-07-2009
• leestijd 3 minuten
De grote reisorganisaties in Nederland zuchten onder de economische recessie. Zij zien wel een opleving in het aantal boekingen, maar er is geen sprake van een echte inhaalslag.
,,We schatten dat de omzet deze zomer zo'n 10 tot 15 procent achterblijft op vorig jaar'', zegt directeur Steven van Nieuwenhuijzen van D-Reizen. ,,Misschien gaan er wel evenveel mensen op vakantie als vorig jaar, maar ze gaan minder ver weg en er worden meer lastminutevakanties geboekt, die goedkoper zijn.''
Omdat de zomervakantie in Nederland vorig jaar vroeger begon, is het volgens D-Reizen nu nog niet goed mogelijk om de jaren een-op-een met elkaar te vergelijken. ,,Twee tot drie weken geleden liepen de boekingen nog 15 procent achter. Volgende week weten we meer als het zuiden van Nederland ook vakantie heeft.'' Reisorganisatie TUI schetst vrijwel hetzelfde beeld.
,,We hebben begin dit jaar een achterstand opgelopen'', zegt een woordvoerster van het TUI-concern met merken als Arke en Holland International. ,,Normaliter boekt ongeveer de helft van de mensen hun zomervakantie in de maanden december en januari. Dat was nu de periode waarin de crisis zichtbaar werd en mensen de hand op de knip hielden'', aldus de woordvoerster.
Daarna zijn mensen volgens TUI wel gaan boeken maar ook deze firma constateert dat de achterstand niet is ingelopen en dat mensen vooral voor delastminutes gaan. ,,Als je nu nog voor de zomer boekt, heb je het per definitie over lastminutes.'' Volgens TUI is die trend al het hele seizoen zichtbaar. ,,Mensen boeken pas als ze het geld in de portemonnee hebben.'' Bovendien zit het mooie weer van begin juli de boekingen in de weg. ,,Dan is de noodzaak om weg te gaan er even niet. Zodra het regent, zien we de boekingen toenemen.''
Toerkoop, met circa 150 reisbureaus, signaleert dat er ondanks de terughoudenheid in de boekingen nu links en rechts krapte ontstaat. ,,Reisorganisaties hebben niet maximaal ingekocht, een stuk minder dan de afgelopen jaren met het oog op de crisis'', zegt directeur Don Kaspers. ,,Voor lastminutes met vertrek over een tot twee weken wordt het lastig om te krijgen wat je wil.'' Mensen die vroeg hebben geboekt, zijn volgens Kaspers het beste af. ,,Er waren veel prijsacties en er was nog keuze.''
Kaspers stelt dat er in juni nog wel lastminutereizen tegen mooie prijzen te vinden waren, maar dat de prijzen in juli door de krapte op een hoog niveau liggen. ,,We hopen dat mensen die nu niet gaan omdat ze het te duur vinden, in het naseizoen gaan.''
Directievoorzitter Louis Frankenhuis van Oad spreekt van een moeilijk en moeizaam jaar. ,,We doen het wel iets beter dan de markt als geheel'', meent Frankenhuis. Dat die markt slecht is, valt volgens hem niet te ontkennen. ,,Maar relatief gezien vind ik het nog meevallen als je kijkt naar het lage consumentenvertrouwen.''
De Oad-topman erkent dat er druk op de winstmarges staat. ,,In plaats van ver vliegen we minder ver, of in plaats van minder ver vliegen stappen we in de auto.'' Frankenhuis prijst zich gelukkig dat er nog steeds verkocht wordt. ,,Al is er links en rechts wel schaarste aan het ontstaan. ,,Je kan nu niet meer voor een habbekrats op vakantie.''
Bron: ANP