Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Reisaanbieders misleiden: de aanbiedingsprijs en boekingsprijs komen vaak niet overeen

28-03-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
797 keer bekeken
  •  
vakantie strand 1127

Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat reisaanbieders consumenten op grote schaal misleiden met lokkertjes. De aanbiedingsprijs van zo’n 83 procent van de reizen die werden bekeken bleken niet daadwerkelijk de boekingsprijzen te zijn. Door een lagere prijs aan te bieden proberen reisaanbieders de consument te lokken. De Consumentenbond heeft klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie en vraagt concurrentiewaakhond ACM in te grijpen.

Onvermijdbare extra bedragen worden niet vermeld

"Reizen blijken helemaal niet beschikbaar of de prijs verandert zodra een reiziger begint met boeken. En tijdens het reserveren stijgt de prijs ook regelmatig, omdat reisaanbieders onvermijdbare extra bedragen niet vermelden bij de aanbieding", stelt de consumentenorganisatie. De "verzwegen kosten", zoals toeristenbelasting, boekingskosten of verplichte bijdragen, lopen uiteen van 8 euro tot 462 euro per vakantie.

Aanbiedingsprijs en boekingsprijs verschillen enorm 

De Consumentenbond geeft als voorbeeld D-reizen die adverteerde met een reis voor twee personen naar Cyprus voor in totaal 450 euro. "Maar dit bedrag verdubbelde uiteindelijk. En bij de VakantieDiscounter explodeerde de totale reissom van een reis naar Ibiza voor twee personen tijdens het boeken van 286 naar 3520 euro", aldus de bond. "Stip Reizen bood zelfs een Fly & Drive Andalusië aan, zonder de kosten van de bijbehorende huurauto in de aanbiedingsprijs op te nemen", vervolgt de belangenbehartiger.

“Een reis moet te boeken zijn voor de geadverteerde prijs”

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond noemt het frustrerend en misleidend als de prijs van je vakantie tijdens elke stap van het boekingsproces stijgt. "Terwijl de regels glashelder zijn: een reis moet te boeken zijn voor de geadverteerde prijs, alle onvermijdbare kosten moeten in de prijs zitten en variabele kosten moeten er direct bij staan. Het is stuitend dat de reisbranche zich nog steeds niet aan deze regels houdt", zegt Molenaar.

Reisaanbieders zeggen onschuldig te zijn aan misleiding

In totaal zijn er driehonderd aanbiedingen van twaalf reisaanbieders onderzocht. Die reisorganisaties beloven volgens de Consumentenbond beterschap, "maar Corendon en Stip Reizen blijven wel verplichte servicekosten en toeristenbelasting verstoppen. En Prijsvrij en D-reizen zeggen niet te kunnen voorkomen dat prijzen sterk veranderen tijdens het boeken". De organisatie is tegen deze vier reisaanbieders een procedure gestart bij de Reclame Code Commissie.

Eventuele boete als de regels niet worden nageleefd

De Consumentenbond heeft de bevindingen ook besproken met de Autoriteit Consument & Markt. Die was al van plan vanaf 1 april weer te gaan controleren en zal handhaven als dat nodig is, bijvoorbeeld door boetes op te leggen. ANP

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!