Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!
Reis geannuleerd bij TravelOn maar geen geld terug
27-02-2016
•
leestijd 2 minuten
•
Natasja en haar vriendinnen boekten afgelopen kerst een busreis bij reisorganisatie Travelon. Elk jaar gaan ze naar een kerstmarkt. Vorig jaar waren ze in Düsseldorf en dit jaar in Brussel, althans, dat was de bedoeling. Wegens terreurdreiging werd de reis gecanceld, maar TravelOn wil het geld van de reis niet teruggeven.
Terreurdreiging vervangt traditie
Gezellig stappen, winkelen en de kerstmarkt bezoeken, het is een traditie bij de vriendinnengroep van Natasja. Ze boekte via Groupon vijf tickets ter waarde van €30 per persoon naar de kerstmarkt in Brussel. Helaas was er sprake van terreurdreiging en werden vele activiteiten in en rondom Brussel geannuleerd.
Onderscheid
TravelOn geeft twee opties: omboeken van de reis of het geld terug, mogelijk in de vorm van een voucher. De vriendinnen wil de reis omboeken, maar andere opties zaten vol. De enige optie was nog het geld terugkrijgen. TravelOn maakt echter onderscheid tussen wie er rechtstreeks op hun website boekt en wie er via dealsites als Groupon boekt. TravelOn keert de restitutie alleen uit bij mensen die rechtstreeks via website boeken. Gedupeerden die aan hun ticket kwamen bij Groupon moeten het doen met een voucher.
Belofte maakt schuld
Een paar dagen na de gecancelde trip ontvangt Natasja een brief van TravelOn met daarin: "Binnen enkele dagen wordt het geld van de reis naar u teruggestort." De dagen vorderen, maar er gebeurt niks. Natasja ontvangt een tweede brief van TravelOn met daarin dat het geld toch wordt uitgekeerd in de vorm van een voucher. In eerste instantie belooft TravelOn het geld terug te storten en nu niet meer? Natasja is het hier niet mee eens en schakelt de Belbus in.
Peter Langhout
De Belbus gaat verhaal halen bij Peter Langhout, sinds kort eigenaar van TravelOn. Peter legt uit dat oude medewerkers beloofd hebben om de gedupeerden van deze reis het geld terug te geven. De boekers via Groupon krijgen toch echt een voucher. Mag dit? Het team van de Belbus vindt van niet.
Oplossing
Er is onduidelijkheid over waar er nu eigenlijk geboekt is. In de gesprekken die volgen wordt ineens duidelijk dat Natasja tóch bij TravelOn heeft geboekt en ieder excuus om niet terug te betalen is ongegrond. TravelOn boekt vervolgens €150 gelijk over.
Belbus nodig?
Heb jij ook de Belbus nodig? Schrijf naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum. Of mail naar
belbus@vara.nl
.