Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Recycling Netwerk Benelux eist statiegeld op verpakkingen Earth Water en Bar le Duc

20-11-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2218 keer bekeken
  •  
Recycling Netwerk-logo 1127

De drankkartonnen verpakkingen van waterproducenten Earth Water en Bar le Duc bevatten zoveel plastic dat er statiegeld op moet, vindt Recycling Netwerk Benelux. Ze hebben een advocaat in de arm genomen die een handhavingsverzoek heeft gestuurd aan demissionair staatssecretaris Van Weyenberg, meldt Kassa.

Volgens de wet moet een drankkarton minimaal 70 procent karton bevatten. Zowel Earth Water als Bar le Duc hebben zoveel plastic in de verpakking van hun water zitten, dat ze die wettelijke grens niet halen, bleek eerder uit een reportage van Kassa.

Ook Unilever haalt drankkarton ‘B-Better Water’ uit de schappen

Deze week heeft Unilever aan Kassa laten weten dat ze stoppen met de verkoop van ‘B-Better Water’ in drankkarton. Het merk werd begin dit jaar, vlak voor de invoering van statiegeld, op de markt gebracht. Unilever beweerde in de reclamecampagne dat ze het water juist in een drankkarton hadden gedaan, omdat het beter zou zijn voor de planeet. “Dat is greenwashing,” aldus Robbert van Duin van Recycling Netwerk Benelux. Hij bestudeerde voor Kassa (pdf) de levenscyclusanalyse (LCA) van het drankkarton. Op veel aspecten scoort de verpakking slechter in vergelijking met een petfles, is de conclusie. Daarnaast bevat ook deze verpakking veel plastic en haalt daardoor de wettelijke grens van 70 procent karton niet.

Recycling Netwerk Benelux -  levenscyclusanalyse van het drankkarton:

Jumbo stopt ook met drankkarton

Eerder was het de Jumbo die aankondigde te stoppen met de verkoop van water in de kartonnen verpakkingen na vragen van Kassa, omdat het toch niet zo duurzaam was. Sinds september had Kassa ook bij Unilever vragen neergelegd over de duurzaamheid van de verpakking. Toch zegt Unilever nu dat dit niets te maken heeft met het besluit om te stoppen met ‘B-Better Water’, dat zou een ‘bedrijfsbeslissing’ zijn geweest. “Elk jaar kiezen we waar we in investeren, op dit moment is dat niet B-Better maar diverse andere merken binnen Unilever,” aldus een woordvoerder. 

Kijk Kassa, zaterdag 20 november 19.05 uur, NPO1.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!