Recordomzetten op alle fronten dankzij Sint
01-12-2010
• leestijd 2 minuten
Zowel webwinkels als stenen winkels gaan uit van een recordomzet voor Sinterklaas dit jaar en ook de supermarkten wrijven zich met een sinterklaasweekeinde in het vooruitzicht in de handen. De webwinkels rekenen op een extra sinterklaasomzet van 138 miljoen euro. De gewone winkels denken misschien wel een half miljard euro extra omzet binnen te halen en supermarktkoepel CBL verwacht een extra sintomzet van 10 miljoen euro. Dat blijkt dinsdag uit een rondgang van het ANP.
Sinterklaas brengt de Nederlandse webwinkels, verenigd in Thuiswinkel.org, 10 procent meer extra omzet dan vorig jaar, toen ruim 125 miljoen euro werd omgezet. Voor de periode van 1 november tot en met 5 december verwachten de leden van Thuiswinkel.org, met uitzondering van de leveranciers van diensten, een gemiddelde weekomzet van 102 miljoen euro. Dat is normaal gesproken 73,5 miljoen euro. Consumentenelektronica is het meest gewild op het web, gevolgd door kleding en speelgoed.
Met Toy Story-producten lijkt de Sint goed te zitten dit jaar, maar met ouderwets Lego of Playmobil kan de goedheiligman ook uit de voeten
Detailhandel Nederland heeft namens de stenen winkels de verwachting voor de sinterklaasverkopen naar boven bijgesteld. Rekende de branche eerder nog op ongeveer 465 miljoen extra sinterklaasomzet, nu durft een woordvoerder zelfs te zinspelen op een extra omzet van een half miljard euro. ,,Op basis van de verkopen tot nu toe.''
Omdat Sinterklaas net als kerst steeds meer een eetfeest wordt, verwachten de supermarkten bij monde van het CBL ook een flink hogere omzet. ,,We rekenen op een extra omzet van 10 miljoen euro, waar dat vorig jaar 5 miljoen euro was, een verdubbeling dus'', aldus een woordvoerster. Volgens haar is de populariteit van gourmetten met kerst ook helemaal overgeslagen naar Sinterklaas. ,,De winkels liggen er vol mee.''
Cijfers van Equens, de organisatie die de elektronische betalingstransacties in kaart brengt, onderschrijven de enorme kooplust van de Nederlandse consument. Afgelopen zaterdag was al sprake van een pinrecord, zowel in aantal transacties als aantal transacties per seconde. ,,Maar dat kan zaterdag nog wel verbroken worden hoor'', aldus een woordvoerder van Equens. ,,Veel mensen gaan toch pas op het laatste moment hun aankopen doen.'' Afgelopen zaterdag werd ruim 9,8 miljoen keer een pasje door een betaalautomaat gehaald.
Uit onderzoek van Deloitte onder bijna duizend mensen blijkt dat Nederlanders nog steeds het liefst naar de stenen winkel gaan om spullen te kopen voor Sinterklaas. De gespecialiseerde winkelketen (25 procent) is het populairst, gevolgd door de traditionele lokale winkel (22 procent) en het warenhuis (19 procent). Van de respondenten koopt 7 procent een cadeau via de internetwinkel.
Ruim driekwart van de ondervraagden gaf aan dit jaar net zo veel geld uit te geven als vorig jaar. Twaalf procent zegt juist meer te willen spenderen, 11 procent bespaart dit jaar. Mensen onder de 40 jaar en mensen met een hoger inkomen blijken vrijgeviger dan de wat ouderen en mensen met een lager inkomen.
ANP