Recordomzet voor webwinkels dankzij Sint
02-12-2011
• leestijd 1 minuten
De Nederlandse webwinkels gaan ook dit jaar uit van een recordomzet voor Sinterklaas. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org onder de bijna 1500 leden van de belangenvereniging.
Extra omzet
Sinterklaas bezorgt de Nederlandse webwinkels een extra omzet van 146 miljoen euro. Dat is bijna 6 procent meer dan vorig jaar toen 138 miljoen euro werd omgezet. Voor de periode van 1 november tot en met 5 december verwachten de webwinkels een gemiddelde weekomzet van 110 miljoen euro. Dat is normaal gesproken 81 miljoen euro. De komst van de goedheilig man zorgt dus voor een extra omzet van 29 miljoen euro per week voor de webwinkels. Speelgoed is het meest gewild op het web, gevolgd door consumentenelektronica.
Consument verleiden
Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org hebben webwinkels er alles aan gedaan om de consument te verleiden tot online-aankopen. ,,De onlinewinkels rekenden bijvoorbeeld geen bezorgkosten en zorgden er verder voor dat cadeaus die voor tien uur 's avonds werden besteld, de volgende dag al werden bezorgd.''
Kerstmis
Thuiswinkel.org verwacht dat de webwinkels ook in de weken tot en met Kerstmis een recordomzet boeken. ,,Afhankelijk van het weer worden er groeipercentages verwacht van tussen de 25 en 35 procent'', zei Jongen.
Online-omzet
De belangenvereniging verwacht dat de online-omzet dit jaar dankzij de internetaankopen rond Sinterklaas en Kerstmis uitkomt tot boven de 9 miljard euro, een stijging van 10 procent ten opzichte van 2010.
ANP