Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Reclamecommissie tikt Prescan op de vingers

02-09-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
86 keer bekeken
  •  
reclame_01.jpg
Het bedrijf Prescan Nederland, dat mensen preventief medisch onderzoek aanbiedt, moet zijn reclamecampagne veranderen, omdat die misleidend en oneerlijk is. Dat heeft de Reclame Code Commissie eerder deze week geoordeeld, zo is donderdag bekend geworden.
Advertenties
Het bedrijf in Hengelo publiceerde tijdens de Tour de France advertenties in kranten waarin oud-wielrenner Hennie Kuiper werd geciteerd. De oud-wielrenner zegt in de advertentie: ,,Bij Prescan vertelde men mij dat er bij één op de 50 mensen een tumor wordt ontdekt. Dankzij de Total Body Scan van Prescan weet ik dat ik gezond ben.''
Bezwaar
Volgens de Reclame Code Commissie kan het bedrijf niet voldoende controleerbaar wetenschappelijk onderbouwen dat bij de scan bij één op de 50 mensen een tumor wordt ontdekt. Daarbij heeft de commissie bezwaar tegen de uitspraak van Kuiper dat hij dankzij de scan weet dat hij gezond is. Volgens de commissie kunnen niet alle aandoeningen via een Total Body Scan worden ontdekt.
De zaak was aanhangig gemaakt door de Vereniging tegen de Kwalzalverij, een organisatie van artsen die strijdt tegen ondeugdelijke medische behandelingen.
Prescan zegt beroep aan te tekenen tegen de uitspraak.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor