Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Reclamebureau wekt reizigers met borsten

18-02-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
89 keer bekeken
  •  
bikini_02.jpg
Op verschillende stations in de Randstad is donderdagochtend een krant met foto's van blote borsten verspreid. Het zogenoemde Tietenblaadje dook op in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Haarlem. Het Rotterdamse conceptbureau Boerenjongens heeft het blad gemaakt, ,,om te zien hoe een hype ontstaat en hoe media daar mee omgaan''.
In het gratis magazine op tabloidformaat staan grote kleurenfoto's van vrouwen die voor de camera hun T-shirt omhoogtrekken. Op de platen zijn wel de naakte borsten, maar niet de gezichten van de vrouwen te zien. De foto's zijn in Rotterdam en Amsterdam genomen. Op de verder blanco voorkant van het Tietenblaadje staat alleen de tekst 'Het krantje waar niemand om durfde te vragen is er toch gekomen. Wij zetten de eerste stap. Wie maakt nummer 2?'
Onder de noemer 'maak van een saaie werkdag iets bijzonders, voeg een beetje schoonheid toe aan je dagelijkse routine' roepen de makers op de bijbehorende website het publiek op andere versies van het blad te maken en te verspreiden in eigen stad of land. Daarvoor geeft de site enkele tips, zoals: vertaal Tietenblaadje in je eigen taal, kies op straat willekeurig een aantal vrouwen, ga met een of twee fotografen (wij gebruikten er twee).
Het blaadje, waarvan er 15.000 stuks zijn gedrukt, werd onder meer verspreid via de bakken van gratis dagblad Metro op de verscheidene stations. Directeur Silvio de Groot liet weten daar niet blij mee te zijn. ,,Wij weten niets van deze actie en willen er ook niets mee te maken hebben. We sturen direct iemand om onze kranten weer terug in de bakken te leggen.'' Ook is het Tietenblaadje in treinen uitgedeeld.
De makers noemen het blad ,,een baldadige grap''. ,,Dit is een experiment. Het levert ons als reclamemakers interessante informatie op over hoe media werken'', aldus een van de bedenkers. Wijze les die uit de actie getrokken kan worden is volgens een van de bedenkers dat Twitter een heel belangrijk medium is om een hype te creëren. ,,We kregen direct heel veel reacties via Twitter.''
De keuze voor blote borsten was redelijk willekeurig. ,,Een leuke bijkomstigheid. Iedereen is nieuwsgierig naar borsten.'' De dames in het blad hebben per persoon vijftig euro gekregen voor het poseren.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor