Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Reclamebureau moet meiden lokken voor prik

28-12-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
naald2_04.jpg
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft voor een nieuwe inentingscampagne tegen baarmoederhalskanker een reclamebureau in de arm genomen. Dat moet er met meer emotie voor zorgen dat meer meiden komen opdagen voor de prik.
Een woordvoerster van het RIVM bevestigde maandag een bericht hierover in Trouw. Bij de eerste vaccinatieronde in maart van dit jaar kwam maar net de helft van de 13- tot 16-jarige meisjes de inentingen halen. Het instituut wijt dat vooral aan de ouderwetse voorlichting. Die sloeg niet aan bij de doelgroep en had te lijden onder emotionele tegengeluiden op internet.
Bij de nieuwe aanpak gaat het RIVM zich ook meer op internetfora begeven. Het doet dat niet alleen zelf, maar zet daar ook moeders en huisartsen voor in. Daarnaast wordt geprobeerd docenten biologie en maatschappijleer actiever bij de voorlichtingscampagne te betrekken, evenals huisartsen en gynaecologen.
Het Amsterdamse reclamebureau ComBat dat is ingeschakeld, richt zich op kinderen, jongeren en jong volwassenen. Het gaat bij de campagne meer met emotie werken, want alleen met de feiten win je het niet, aldus de RIVM-woordvoerster. Een voorproefje is te zien op www.prikenbescherm.nl. Daar vertelt Marjan Berk over haar schoondochter die in anderhalf jaar aan een agressieve vorm van baarmoederhalskanker overleed. Ook andere moeders, meisjes, artsen en minister Ab Klink (Volksgezondheid) doen hun zegje.
In april begint een nieuwe vaccinatiecampagne. Alle 12-jarige meisjes komen dan in aanmerking voor de inenting. Ook meisjes van 13 tot 16 die spijt hebben dat ze de prik dit jaar niet hebben gehaald, kunnen weer terecht. ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor