Reclamebranche worstelt met de waarheid
06-10-2010
• leestijd 1 minuten
Even leek de waarheid in de reclame onder handbereik. Maar het gaat allemaal niet door. Een convenant dat tot doel had eerlijker reclame te bevorderen en dat volgende week feestelijk getekend zou worden door reclamemakers en adverteerders is op het laatste moment afgeblazen.
Het convenant zou 13 oktober feestelijk ondertekend worden. Volgens Frans Blanchard, directeur van de branchevereniging VEA 'heeft iedereen tegenwoordig een convenant' en gaat de branche 'zoeken naar een creatieve manier om de intentie om verantwoorde reclame te maken voor het voetlicht te brengen.'
In reclamewereld was veel kritiek op het voornemen een ‘eerlijkheidsconvenant’ op te stellen. ‘Ik heb in twintig jaar reclamemaken nog nooit gelogen!’ reageerde de reclamemaker Jan Bennink verontwaardigd. Andere reclamemakers vonden juist dat reclame per definitie oneerlijk is en dat dit er nou eenmaal bijhoort.
De aankondiging van het eerlijkheidsconvenant viel samen met de
Liegebeest campagne waarmee dierenrechtenorganisatie Wakker Dier reclamemakers aanspreekt op leugenachtige reclames voor producten uit de bio-industrie.
Een verzoek van de Kassa redactie aan de reclamebranche om voor de uitzending van aanstaande zaterdag voorstellen te doen voor eerlijke reclame voor industrievarkens en plofkippen leverde geen enkel idee op.
Volgende week tijdens het
VEA jaarcongres
feliciteert de reclamebranche zichzelf met z’n creativiteit. De reclamemakers kunnen zichzelf helaas nog niet feliciteren met hun eerlijkheid.