Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Reclame verleidt jongens tot snacken

24-03-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4562438.jpg
Jongens gaan meer snoepen en snacken tijdens het televisiekijken als ze ondertussen reclames voor lekkere dingen zien. Meisjes zijn minder beïnvloedbaar, mogelijk omdat zij al vanaf jonge leeftijd rekening houden met de slanke lijn.
Dat heeft het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit in Nijmegen dinsdag bekendgemaakt. Volgens hoogleraar opvoedings- en gedragsproblemen Rutger Engels is voor het eerst ter wereld het snack- en snoepgedrag van kinderen tijdens het tv-kijken onderzocht.
Engels noemt de bevindingen belangrijk voor de huidige discussie over snoepreclames op kindertelevisie. Hij heeft de uitkomsten van het onderzoek onder de aandacht van de Reclame Code Commissie gebracht.
Onderzoekers lieten 120 kinderen uit de groepen 3 tot en met 6 van de basisschool de film March of the Penguins zien. Elk kind zat daarvoor alleen in een kamer met een glaasje water en een schaal M&M's voor zich. De helft van de kinderen zag tussendoor twee keer een reclameblok met 'neutrale' onderwerpen. De andere helft zag behalve 'neutrale' reclame ook spotjes voor koekjes, snoep, hamburgers, chickenwings, muffins en toetjes.
Jongens die de voedselreclames zagen aten anderhalf keer zoveel M&M's als jongens die geen snoepspots te zien kregen. Jongens aten meer chocoladesnoepjes dan meisjes en meisjes gingen ook niet meer eten door 'lekkere' reclames, aldus Engels. ,,Jongens krijgen dus meer honger en willen ook gaan snacken.''
De wetenschappers denken dat jongens gevoeliger zijn voor voedselprikkels. Ook zouden zij hun impulsen minder goed in bedwang hebben. Bovendien spelen jongetjes vaak de hoofdrol in snoep- en snackreclames. Uit eerder onderzoek is bekend dat zelfs kleine meisjes vaak al aan de lijn doen en dus niet willen snoepen.
Het Nijmeegse instituut gaat nader onderzoeken of reclame voor lightproducten ook invloed heeft, of ouders hun kinderen kunnen beïnvloeden over reclames en of de industrie jongens speciaal aanspreekt. Dit onderzoek zal nog ongeveer twee jaar duren, verwacht Engels.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor