Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Reclame NL Energie over Essent misleidend'

18-02-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Nederlandse_energie_maatschappij_01.jpg
Het televisiespotje van de Nederlandse Energie Maatschappij (ook bekend als NL Energie) over concurrent Essent is misleidend en oneerlijk. De Reclame Code Commissie adviseert NL Energie niet meer op een soortgelijke manier reclame te maken.
Essent werd in 2009 overgenomen door het Duitse energiebedrijf RWE. In de tv-commercial stelt NL Energie dat de consument hierdoor met hogere tarieven zit opgescheept. De commissie oordeelde dat het terugbetalen van de overnamesom onjuiste informatie zou zijn die geen relatie heeft met energietarieven.
NL Energie liet weten gewoon door te gaan met het gewraakte tv-spotje. Eerder tekende de energiemaatschappij al met succes beroep aan tegen een soortgelijke uitspraak van de codecommissie. NL Energie hoopt dat een hoger beroep in deze zaak opnieuw tot een afwijzing leidt van de klacht van Essent.
Het tonen van de Duitse vlag in combinatie met 'Ik zeg nein' is naar het oordeel van de Reclame Code Commissie niet discriminerend. De klacht van Essent hierover wees de commissie dan ook af.
Ook de bewering dat NL Energie de goedkoopste aanbieder van energie zou zijn, was tegen het zere been van Essent. In een krantenadvertentie had NL Energie deze vergelijking volgens de commissie op onjuiste en misleidende manier onderbouwd. NL Energie zei in een reactie in januari al gestopt te zijn met de reclame in kwestie.
Onze columnist Peter Hendriks schreef onlangs een column over de commercial van NLEnergie .
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor