Reclame Code Commissie tikt Jumbo op vingers
12-06-2014
• leestijd 1 minuten
Supermarktketen Jumbo verkoopt vlees ten onrechte onder de noemer 'diervriendelijk'. Dat blijkt uit een uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC). Dat de supermarktketen vleesproducten van het huismerk 'Vlees van Oorsprong' aanprijst als diervriendelijk geproduceerd is ,,onjuist en misleidend'', zo oordeelde de commissie woensdag.
Dierenrechtenorganisatie Wakker Dier, die een klacht indiende tegen de supermarkt, bracht de uitspraak van de RCC donderdag naar buiten.
Huismerk
Onder het Jumbo-huismerk valt vlees van varkens, runderen, kippen en kalveren. Volgens de commissie heeft het kippen- en kalfsvlees weliswaar een door de Dierenbescherming toegekende Beter Leven-ster, maar is het ,,onjuist'' om te stellen dat dit diervriendelijk is geproduceerd.
Omdat er in totaal drie sterren te vergeven zijn, is het vlees met één ster hooguit ,,minder dieronvriendelijk geproduceerd dan vlees in de reguliere veehouderij'', aldus de commissie. Het varkens- en rundvlees van het huismerk kwam niet in aanmerking voor een Beter Leven-ster. De RCC beveelt Jumbo aan om de reclame te staken.
Misleiding
,,Naast dieronvriendelijk, laat Jumbo zich hier ook van haar klantonvriendelijke kant zien. Veel klanten maken zich zorgen om dierenleed en Jumbo probeert hier met misleiding een slaatje uit te slaan'', zegt Wakker Dier.
Nieuw etiket
De supermarktketen liet donderdag in een reactie weten niet in beroep te gaan tegen de uitspraak. Jumbo is al bezig met het aanpassen van het etiket, liet een woordvoerster weten. Wat de nieuwe tekst wordt kon zij nog niet zeggen.
ANP