Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Rechtszaak tegen KLM om no-showbeleid

14 jan 2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
klm 930x520
De Consumentenbond spant een rechtszaak aan tegen KLM over het zogeheten no-showbeleid. Volgens de bond jaagt de luchtvaartmaatschappij reizigers onrechtmatig op kosten door vliegtickets ongeldig te maken als iemand op één traject verstek laat gaan.
Als een reiziger bijvoorbeeld een retourvlucht boekt en de heenreis een paar dagen uitstelt wegens ziekte, kan de luchtvaartmaatschappij ook het ticket voor de terugvlucht ongeldig verklaren. Wie daar toch nog gebruik van wil maken, moet extra kosten betalen. Ook bij overstappen of rondreizen met diverse vluchten kan het overslaan van een onderdeel leiden tot forse extra kosten.

Passagiers financieel gestraft

Oneerlijk, oordeelt de Consumentenbond. ,,Passagiers worden financieel gestraft als ze om wat voor reden dan ook niet op de vliegtuigstoel zaten die ze wel hebben betaald'', zegt directeur Bart Combée. ,,Het geld voor de niet gebruikte vlucht krijgt de passagier niet terug. De luchtvaartmaatschappij daarentegen kan de ongebruikte stoel gewoon nog een keer verkopen aan een ander. Dat is wel een heel lucratief verdienmodel.''

Verbod op no-showclausule

Een gesprek met KLM leverde niets op. Daarom gaat de bond nu via de rechter proberen de voorwaarden van KLM op dit punt nietig te verklaren. Het liefst ziet de Consumentenbond een Europees verbod op no-showclausules, die ook andere luchtvaartmaatschappijen hanteren. Ook andere Europese consumentenorganisaties spannen zich in om no-showvoorwaarden af te schaffen bij bedrijven als British Airways, Air France, Swiss Air, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines en Virgin. ANP
Begin september besteedde Kassa al aandacht aan het no-show beleid van KLM. En ook bij de  Belbus  is dit onderwerp al eerder aan bod gekomen. Bekijk hieronder het fragment uit de uitzending van september.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (3)

moniquemaan
moniquemaan16 jan 2019 - 8:32

Ik kan me hier zó boos over maken. Mensen snappen totaal niet hoe tariefberekening in elkaar steekt. Als deze regels namelijk niet worden gehandhaafd gaan de luchtvaartmaatschappijen failliet. Als ik dan naar bijv Amerika moet laat ik mijn ticket gewoon beginnen in een lage valuta-land, Roemenië of zo en gebruik de eerste coupon niet. Chaos wordt dat. Ik heb niet voor niets hier jaren voor geleerd. Als je het snapt is het volledig logisch, maar blijkbaar heeft de consumentenbond zich niet ingelezen.

marsgoddess
marsgoddess14 jan 2019 - 22:44

gek genoeg had Air Canada/Lufthansa dit beleid blijkbaar niet, want mijn dochter kon 3 weken geleden zonder probleem het eerste stukje van haar terugvlucht naar Nederland (een interne vlucht in Canada) zonder problemen of kosten afzeggen en alleen het stuk Canada-Duitsland en Duitsland-Nedeland vliegen. Geen problemen, geen kosten, geen gezeur. Ook geen geld terug, maar soit, dat valt nog mee. 

1 Reactie
moniquemaan
moniquemaan16 jan 2019 - 8:37

Ze heeft hem geannuleerd toch? Niet noshow geweest. Dit interne! stukje zit los in het geheel dus dat kan. Alleen je geld kwijt voor dit traject. 

pk49
pk4914 jan 2019 - 14:17

er is maar één oplossing : de KLM boycotten. Een bedrijf die op deze manier zijn klanten behandelt,verdiend niet beter.