Als we in Nederland het klimaatdoel van 2030 willen halen, zal er nog een hoop moeten gebeuren en snel ook. Dat concludeert een studiegroep van ambtenaren van verschillende ministeries. Zij kwamen met een lijst aan maatregelen die werd gemaakt op het verzoek van het kabinet.
Nederland moet volgens het klimaatakkoord van Parijs in 2030 de uitstoot van broeikasgassen met 55 procent hebben verlaagd ten opzichte van 1990. Dit kabinet heeft afgesproken om daar 60 procent van te maken, om zo eventuele tegenvallers op te vangen, aldus de NOS.
Om dit doel te behalen moet de uitstoot van gassen als kooldioxide met nog eens 22 megaton naar beneden. De maatregelen in het beleidsadvies geven aan hoe deze reductie kan worden gehaald.
Hiervoor is het volgens de onderzoekers vooral nodig dat er strengere regels komen en vervuilende zaken duurder worden gemaakt.
Volgens de onderzoekers kunnen we veel winnen op het gebied van voedsel. Volgens de NOS geeft het rapport aan dat een verandering van ons consumptiepatroon richting 2050 "onvermijdelijk" is.
Door meer belasting te heffen op vlees en zuivel zouden Nederlanders andere voedselkeuzes maken die beter zijn voor het milieu. Hiernaast moeten we meer voedsel eten met plantaardige eiwitten, maar vooral goed gaan letten op voedselverspilling en hoe we dit tegen kunnen gaan.
Wat er al langere tijd aan zat te komen, wordt nu in het rapport bevestigd. Er moet meer belasting komen op langere vluchten, zo luiden de aanbevelingen.
Hoe verder je vliegt hoe meer belasting je betaalt, omdat je dan een stuk meer vervuiling veroorzaakt. Dat is de gedachte. Met dit extra geld kunnen de vliegmaatschappijen verduurzamen op het gebied van bijvoorbeeld brandstof.
Veel mensen zijn er al naar overgestapt, maar de onderzoekers pleiten dat vanaf 2025 alle leaseauto’s elektrisch moeten zijn.
Ook geven zij aan dat er meer aanschafbelasting moet komen voor vervuilende auto’s om zo de keuze voor elektrisch rijden te stimuleren.
Het rapport geeft ook aan dat er nog het nodige moet gebeuren op het gebied van gasgebruik. De onderzoekers zagen dat de prijsprikkel van de afgelopen tijd heeft gezorgd voor minder gebruik van gas en een snellere neiging om over te stappen op bijvoorbeeld een warmtepomp.
De onderzoekers pleiten daarom om de energiebelasting van gas te verhogen en op deze manier het gebruik van elektriciteit aantrekkelijker te maken.
Er moet volgens het rapport meer belasting komen op CO2-uitstoot van de industrie. Zoals wel bekend moet er het een en ander worden aangepast aan de veestapel. Volgens de onderzoekers moet de veestapel met een flinke 30 procent dalen.
De onderzoekers bevelen aan om in te stellen dat vanaf 2025 elke koopwoning geïsoleerd moet zijn. De isolatie-eisen voor koopwoningen worden stap voor stap aangescherpt. In 2033 zou een koopwoning dan minimaal energielabel B moeten hebben.
In totaal kosten de maatregelen naar schatting 7 miljard euro. Daarnaast stijgen de overheidsinkomsten met zo'n 3,5 miljard. Die zouden kunnen worden gebruikt om de lasten voor burgers en bedrijven te verlichten, aldus de NOS.
Welke maatregelen uiteindelijk worden doorgevoerd, is een politieke keuze. "Er ligt nu een hele menukaart aan mogelijke maatregelen die we kunnen inzetten", zegt minister Jetten (Klimaat en Energie) in een reactie.
"Daar zal politiek nog wel veel discussie over zijn. Ik wil uiteindelijk een pakket presenteren dat iedereen kan meemaken." Hij komt in het voorjaar met een plan daarvoor.
Bronnen: NOS, RTLnieuws
Thema's:
Daar is ook veel over te zeggen. Kijk naar de Hoogovens bv-die betalen geen belasting-wel hoge vervuilingsfactor!! Dan ook het simpele feit- dat electrisch rijden wordt onmogelijk gemaakt -omdat er geen of nauwelijks laadpalen zijn.
Belasting op vlees en zuivel: volgens mij wordt er een groot deel naar het buitenland geëxporteerd. Dus waarom de Nederlanders met een extra belasting opzadelen? Bovendien een bepaalde mate van vlees en zuivel is nodig voor een goede gezondheid. Voor mij geen chemische troep, want dat is het toch uiteindelijk! Meer betalen voor lange vluchten: Waarom niet op de korte vluchten binnen Europa? Dat is met de trein goed te doen en veel realistischer. Elektrisch rijden: Op lange termijn veel meer belastend voor het milieu. Denk maar eens aan de accu's die op een gegeven moment moeten worden vervangen. Hoe gaat men daar mee om. Zoals gewoonlijk betreft het ook hier weer korte termijn denken. "In totaal kosten de maatregelen naar schatting 7 miljard euro. Daarnaast stijgen de overheidsinkomsten met zo'n 3,5 miljard. Die zouden kunnen worden gebruikt om de lasten voor burgers en bedrijven te verlichten, aldus de NOS." Eerst de burgers en bedrijven extra belasten om vervolgens met dat extra opgehaalde belastinggeld de lasten voor hen te verlichten. Hoe krom wil je het hebben. Kortom een duur onderzoek met tal van zinloze aanbevelingen waar je in principe niets aan hebt.
Over het elektrisch rijden het volgende: Er staat dat veel mensen zijn overgestapt naar elektrisch rijden maar dat is ook hersenspoeling op mensen over de streep te trekken om elektrisch te gaan rijden. 1) De productie van accu's is zeer milieu onvriendelijk en de winning van de grondstoofen hier voor zijn niet humaan. 2) Onze elektriciteit is absoluut niet groen, men kan certificaten kopen en de stroom is zogenaamd groen. 3) Accu's slijten gemiddeld 2,5% per jaar dus na 10 jaar houd je nog 75% capaciteit over. Als het in de winter 0 °C is lever nog een 25% in dus houd je nog maar 50% over. Omdat je de accu niet helemaal kan leeg rijden kan je onderhand van laadpaal naar laadpaal hoppen. 4) Ons elektriciteitsnet is nu al over belast. Het risico dat we vaker stroomstoringen krijgen omdat de vraag naar stroom met elektrisch rijden toeneemt wordt dan groter. In sommige regio's van ons land kunnen nieuwe bedrijven geen aansluiting krijgen op elektra. Ga daar eerst eens iets aan doen. 5) Hoop dat de BBB een hoop van die idioterie daat tegen houden.
het is te gek voor woorden dat de overheid de belasting op vlees en zuivel wil verhogen. Uiteraard worden mensen gehersenspoeld door die idioten. Een keer geprobeerd vega producten te kopen, zonde van het geld, spul smaakt nergens naar met resultaat dat de rest van de vega in de vuilnisbak zijn beland. Met vrienden en kennissen het over vega gehad en iedereen vind het niets.
Belasting op vlees had natuurlijk al lang ingevoerd moeten worden, dat snapt een kind. Nederlanders eten veel te veel vlees: meer dan 500 gram per week is slecht voor je gezondheid. En vleesproductie is enorm belastend voor het milieu. Belasting op groente en fruit naar beneden. Dat is een win-winsituatie voor iedereen.
Nee dat snapt geen kind. Niet iedereen eet 500 gram vlees per week. Een dagje (of meer) zonder is prima. Een bepaalde hoeveelheid vlees en zuivel is goed voor de gezondheid. Alles met mate en overal waar 'te' voor staat is niet goed, behalve tevreden. Chemische troep ter vervanging van vlees en zuivel komt er bij mij niet in.
En weer wordt de makkelijkse weg bewandelt, we vergroten gewoon de lastendruk van de bevolking. Terwijl al bewezen is dat elektrisch rijden niet haalbaar is, vanwege een capaciteitstekort van het netwerk, dat bv warmtepompen vele malen vervuilender zijn als vooraf door milieudwzen zonder enige kennis is aangegeven. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Laten we eerst de belangrijkste factor aanpakken en zorgen dat de bevolkingsdruk afneemt.
Ben het volledig met u eens maar hoe zorg je daarvoor? - verplichte prikpil? - immigratie verminderen? - omgekeerde kinderbijslag?
Met dit kabinet is het al lange tijd zo: de armen moeten het gelag betalen en in dit geval moéten ze maar vegetarisch worden, alsof dat straks zoveel goedkoper wordt. Nederland wordt al geruime tijd geregeerd door verbeteraars, die al hun ideeën in snel mogelijk tempo gerealiseerd willen zien worden. Maar is alles wel zo gezond, om snel van levenswijzen te veranderen?
Onderzoekers bedenken wat. Sky is the limit maar hoe de burgers de kostenstijgingen moeten opvangen is niet beantwoord. Wordt vleeseten, zuivelproducten nuttigen of een reisje maken met het vliegtuig of de elektrische auto alleen iets voor welgestelden zonder compensatie door hogere lonen of pensioenen dan voorspel ik grote problemen en dwarsliggers. Rekenen aan tafel is niet lastig, maar de meerderheid meekrijgen is andere koek.
Onze deskundige zijn weer goed bezig Ik wil met zo'n salaris ook wel van die onzin bedenken
De z.g. deskundige ambtenaren met een goed salaris vergeten, dat de indirecte belastingen zoals de BTW juist voor de lagere inkomens het meest belastend is. Voor de hogere inkomens is, dit een habbekrats zoals die voor de deskundige ambtenaren. Zo wordt het verschil tussen rijk en arm weer groter. Zal wel de bedoeling zijn.
Steeds weer worden van die onzinnige plannen bedacht die de burgers veel geld kosten. De lucht is de laatste tientallen jaren veel schoner geworden maar het moet nog schoner. Wat zegt het KNMI deze week? De zonkracht de laatste jaren steeds sterker geworden en dat beïnvloedt de snellere opwarming van de aarde. Maar de lucht moest toch schoner om o.a. de opwarming tegen te gaan? Men wil invloed hebben op de natuur maar de natuur regelt het zelf wel.
Het KNMI zegt wel wat meer: een afname van de bewolking door het vaker voorkomen van hogedrukgebieden in de lente en de zomer. En dat wordt veroorzaakt door broeikasgassen. De mens geeft de natuur geen kans.
Laten ze eerst stoppen met die miljarden naar Oekraïne te sturen om de oorlog de voeden. Nederland gaat helemaal kapot op zo manier ! De burgers hebben nergens recht op omdat kabinet miljarden moet sturen en dat zijn ze kwijt .
En ook maar rustig afwachten als die gek binnenkort Moldavië binnenvalt? Ik denk(hoop) dat uw problemen niet zo groot zijn als die van de mensen in Ukraine.
Die 2,5 miljard is een bescheiden bijdrage om Oekraïne en de EU niet uit te leveren aan een dictator. Nederland gaat niet kapot aan dat bedrag, maar wel als die dictator hier op de stoep staat.
Wij zijn opgegroeid met dat vlees en zuivel gezond zijn, nu opeens niet meer vanwege de uitstoot? Geen belasting op vlees en zuivel. ca 75% van de productie hiervan gaat naar het buitenland voor export, bedrijven pakken de winst hiervan en in eigen land blijven we met 100% afval hiervan zitten Je kan dus veel beter de export van deze producten veel zwaarder belasten!!! voedselverspilling tegengaan dmv promotie - belasting op vliegen een goed ding, maar wel draagbaar voor iedereen - elektrisch rijden is nog lang geen serieuze optie voor iedereen, dit riekt naar een grove vorm van discriminatie. Eerst moet de overheid zijn zaakjes maar eens goed geregeld hebben en zorgen voor betaalbare prijzen voor iedereen. daarnaast veel meer waterstof promoten. elektrisch geeft nu al enorme problemen - elektriteit is nog lang geen goed alternatief als vervanging voor aardgas, denk aan de belachelijke prijzen het afgelopen jaar en de woekerwinsten van de energiemaatschappijen het is een nutsvoorziening. regel dat eerst maar eens goed voordat je met belastingverhogingen komt. bovendien kan je het aardgasnetwerk zo gebruiken voor waterstof, maak daar maar een serieuze zaak van. - isolatieplannen alleen als het voor iedereen reeel en haalbaar is - boeren en industrie moeten flink meer betalen naar rato van vervuiling
Dat we opgegroeid zijn met dat gezonde vlees en zuivel is betrekkelijk. Dat we zoveel vlees eten en zuivel consumeren dateert pas van de jaren 50 van de vorige eeuw. In 1950 at de gemiddelde Nederlander 17 kilo vlees per jaar. Het was een luxe-product. Anno nu is dat 76 kilo vlees per jaar. Oorzaak: welvaart. Het is niet nieuw dat zoveel vlees eten niet goed voor de gezondheid is. Het mediterrane dieet is bewezen beter voor de gezondheid: zeevruchten, verse producten, volkoren, noten en zaden, veel groente en fruit en (olijf-)olie. De consumptie van veel melk ('de witte motor') dateert ook uit die tijd. Die drie glazen per dag van Joris Driepinter waren vooral goed om de melkplas te gelde te maken. Voor de gezondheid hoeft het niet en is niet alle zuivel is even gezond. Ik ben het helemaal met u eens dat we wat aan de export van zuivel moeten doen. Het is te gek voor woorden dat we ons milieu om zeep helpen alleen om consumenten in het buitenland te bedienen. https://www.voedingscentrum.nl/nl/duurzaam-eten/waarom-is-minder-vlees-eten-beter-voor-gezondheid-en-milieu.aspx
Het gaat maar door, belasting verhogen voor z.g. gedragsbeïnvloeding. Op zich prima dat je probeert een gedragsverandering te stimuleren. Maar met alleen de belasting verhogen straf je steeds meer mensen met lagere inkomens. Daarom moet je bij dit soort gemekker ook vermelden hoe de opbrengst weer gebruikt, b.v. lagere BTW op andere basis producten. Nu is het weer een bekende “Rupsje nooit genoeg” show van de (r)overheid om geld binnen te harken voor hun politieke hobby’s.
As we die idioten van d66 en groen links door laten gaan zit heel Nederland straks aan de bedelstaf en betalen we voor alleen nog voor de criminelen in Brussel!
Waarom wordt er niet gewoon belasting geheven op kerosine net zoals op benzine en diesel.Dan was het probleem in een keer opgelost.
Belasting op vliegen ok. Geen belasting op gezond eten zoals groente,fruit,vlees en zuivel.
Zelden zo'n dom stuk gelezen. Gelukkig woon ik vlak bij de duitse grens, waar de boodschappen niet opzettelijk zo duur worden gemaakt wat helemaal niet nodig is. Bovendien komt stikstof de grens niet over.
Vliegen en benzine duurder ok, de rest niet, lopen er straks nog meer bij de voedselbank, en is een stukje vlees alleen weggelegd voor de rijken.
Dit bewijst de stelling maar weer dat het hele milieu geleuter is omgevormd tot een ultiem verdienmodel en is ingegeven door de meer meer meer mentaliteit achter de noemer economische groei. En dan evengoed glashard blijven beweren er alles aan te doen de kloof tussen arm en rijk re willen dichten. Als het niet te triest voor woorden was zou een ieder zich toch rot lachen om om die clown met de langste neus ooit.
Dus als je iets maar weer duurder maakt krijg je minder co2 uitstoot? Het slaat nergens op, mensen met een klein inkomen kunnen nu al niet rondkomen, dan helemaal niet meer met die belachelijke prijsverhoging. Deze mensen kunnen geen warmtepomp betalen, hun huis duur isoleren, kopen geen onbetaalbaar electrische auto, kunnen dan helemaal geen gezond voedsel meer kopen. Wanneer stopt die onzin?
weer een nieuw onzin plan net als die stikstof onzin ze maken de mensen knettergek met al die onzin die mensen in denhaag en brussel denken we knijpen de mensen nog wat meer uit iedereen pikt het totdat iedereen en t kotsbeu zijn en ons lachebekje en die heks aan t roer denken ze doen toch niks die mensen knijpen we uit
typisch weer een stuk van achter het bureau waar geen greintje menselijkheid in te vinden is: minima zijn nu al extra ongezond omdat de schijf van 5, waaronder vlees en zuivel, onvoldoende gebruikt wordt; Ga deze producten nog meer belasten dat kunnen mensen zich die voedingsmiddelen nog minder veroorloven, worden eerder en ernstiger ziek en sterven eerder. Dit soort praktijken leidt maar tot één ding: moord op de minima!
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!