Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Rabobank weigert compensatie bij phishing
15-09-2012
•
leestijd 3 minuten
•
96 keer bekeken
•
De Rabobank blijkt klanten die slachtoffer worden van internetfraude niet automatisch schadeloos te stellen. Klanten die door nep-bankmedewerkers telefonische codes zijn afgetroggeld, worden niet gecompenseerd. De Rabobank vindt dat klanten moeten weten dat ze geen codes mogen doorgeven aan derden. ABN AMRO en ING stellen gedupeerde klanten in soortgelijke gevallen wel schadeloos, blijkt uit onderzoek van Kassa.
Phishing
De meest bekende vorm van fraude is het zogeheten 'phishing'. Daarbij proberen criminelen met e-mails die afkomstig lijken van de bank persoonlijke gegevens, zoals naam, rekeningnummer, telefoonnummer en veiligheidscodes, te ontfutselen voor zogenaamde veiligheidscontroles. Soms kan een crimineel alleen daarmee al misbruik maken van iemands bankrekening. In andere gevallen neemt de oplichter later telefonisch contact op waarbij hij zich voordoet als iemand van de bank. Hij vraagt dan bijvoorbeeld naar beveiligingscodes, omdat er problemen zouden zijn met de bankrekening. Met die codes kan de dader vervolgens bedragen overboeken.
Compensatie
Banken compenseren in de meeste gevallen de schade uit coulance. ABN AMRO en ING hanteren daarbij de stelregel 'Compenseren, tenzij...'. Ze keren naar eigen zeggen alleen niet uit als klanten actief hebben meegewerkt aan de fraude, of als ze 'zeer nalatig' zijn geweest. Als voorbeeld daarvan noemen de banken herhaalgedrag. "Als iemand voor de derde keer zijn pincode heeft afgegeven, houdt het een keer op", zegt ABN AMRO.
Onzorgvuldig
De Rabobank legt de lat hoger. Kassa kwam met verschillende Rabo-klanten in contact van wie vele duizenden euro's afhandig waren gemaakt door nep-bankmedewerkers die telefonisch veiligheidscodes aftroggelden. De Rabobank legt de aansprakelijkheid daarvoor bij de klanten neer. "Ons beleid is dat je wordt gecompenseerd als je zorgvuldig met je codes omgaat", zegt Naomi Bisschop, hoofd marketing van de Rabobank. "Klanten moeten weten dat ze die codes niet aan anderen mogen afgeven. Daar hebben we ze op diverse manieren voor gewaarschuwd."
Gehaaider
Criminelen worden steeds gehaaider in hun methodes. Waren de phishingmails voorheen vaak herkenbaar vanwege het slechte Nederlands, inmiddels kopiëren de daders echte waarschuwingsteksten van de banken. Soms sturen ze bewust een in slecht Nederlands opgestelde e-mail om kort daarna een bericht te verzenden die daar naar verwijst.
Campagne
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) waarschuwt consumenten sinds een half jaar met
tv-spotjes
voor phishing. Volgens de brancheorganisatie dreigt die campagne achterhaald te worden. Criminelen plunderen steeds vaker bankrekeningen door computers te besmetten met kwaadaardige software. Internetgebruikers halen deze Trojaanse paarden binnen door op een link in een e-mail te klikken, door programma's of software te downloaden of door een besmette website te bezoeken. Dit kunnen ook bonafide websites zijn. Zo bleken recent populaire sites als Nu.nl en Telegraaf.nl besmet. Met deze 'Trojaanse paarden' kunnen de daders ongemerkt het internetgedrag van hun slachtoffer bespioneren. Met de meeste geavanceerde varianten weten fraudeurs bedragen weg te sluizen terwijl iemand nietsvermoedend zit te internetbankieren.
Schade
De schade door fraude met internetbankieren neemt al jaren toe. Vorig jaar werden Nederlandse bankklanten voor een bedrag van 35 miljoen euro gedupeerd. In 2010 bedroeg de schade nog geen tien miljoen euro. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) verwacht dat dit jaar de schade opnieuw hoger zal uitvallen. Lees
hier
een overzicht van de schade.
Tips
Bankklanten die ontevreden zijn over de afhandeling van de schade kunnen daarover een klacht indienen bij het financiële klachteninstituut
Kifid
. Ook kunt u contact opnemen met de
Fraudehelpdesk
. Tips over veilig internetbankieren vindt u
hier
.