Rabobank weer helemaal in de lucht
03-05-2011
• leestijd 1 minuten
De problemen bij Rabobank zijn opgelost. Alle klanten kunnen weer internetbankieren, zo heeft een woordvoerster van de bank dinsdagmiddag laten weten.
Wel kunnen klanten die willen internetbankieren, nog wat hinder of vertraging ondervinden door de extra maatregelen die zijn genomen in verband met de zogenoemde DDoS-aanval, waarvan de bank het slachtoffer was. Bij zo'n aanval bestoken partijen een site met grote hoeveelheden data, waardoor het netwerk vastloopt.
Sinds maandag kon een deel van de klanten van Rabobank niet internetbankieren. Op de site benadrukte de bank dat ,,er op geen enkel wijze sprake is van inbreuk op de bancaire systemen en klantgegevens''.
Rabobank heeft ,,een handjevol'' klachten binnengekregen, van zowel particuliere als zakelijke klanten. Of daar claims uit voortvloeien, kon een woordvoerster nog niet zeggen. De bank doet van de cyberaanval aangifte bij de politie.
Rabobank onderzoekt of er een verband is tussen deze storing en die van 20 februari jongstleden. Ook toen leidden grote hoeveelheden dataverkeer tot problemen.
Eerder dit jaar was ook sprake van brandstichting in het hoofdkantoor van de bank, waarvoor de groep Conspiracy Cells of Fire zich verantwoordelijk stelde. Volgens de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) was die claim nep. Wie er wel achter zat, is nog niet bekend.
ANP