PvdA: Wachttijd helpdesk niet betalen
15-12-2010
• leestijd 1 minuten
De PvdA wil de kwaliteit van helpdesks van bedrijven transparanter maken voor de consument. Betalen voor in de wacht staan is er niet meer bij, als het aan Kamerlid Martijn van Dam ligt. Hij doet zijn voorstel voor meer helderheid vandaag in een debat met minister Verhagen van Economische Zaken.
Doel van Van Dam is dat de consument, voordat hij klant wordt, kan zien hoe goed de klantenservice is van een bedrijf. "Met deze voorstellen weet je voortaan altijd wat een telefoontje naar de helpdesk kost, geen verrassingen meer met wachttijd en lange gesprekken. En je krijgt de informatie voordat je een contract sluit, niet pas als je al klant bent."
De PvdA stelt voor: Een helpdesk mag geen kosten per minuut meer rekenen, maar alleen per gesprek. Je betaalt alleen als je iemand aan de lijn krijgt, niet als je in de wacht staat en besluit op te hangen. Een aanbieder moet klanten actief informeren over de prestaties van de helpdesk, zoals de snelheid waarmee iemand geholpen wordt (wachttijd), de klanttevredenheid en de kosten van de helpdesk.
Van Dam wil dat de Consumentenautoriteit regels maakt waar bedrijven zich aan moet houden. "Als dat niet kan, zal ik minister Verhagen vragen ruimte in de wet te maken."