ProRail: doel veiligheid spoor niet gehaald
26-04-2012
• leestijd 2 minuten
Drie treinbotsingen en drie ontspoorde treinen vorig jaar. Spoorbeheerder ProRail streeft naar een 100 procent veilig spoor, zonder ongevallen, botsingen of ontsporingen, maar stelde donderdag vast dat dit doel vorig jaar niet is gehaald.
Minder door rood
Maar het bedrijf zag wel minder treinen door rood sein rijden. Voor het vierde jaar op rij daalde het aantal treinen dat door rood reed. In 2008 gebeurde het nog 240 keer en vorig jaar 160 keer. De afname is volgens ProRail voor een groot deel toe te schrijven aan de komst van de verbeterde versie van Automatische Trein Beïnvloeding (ATBvv), waardoor ook treinen die langzamer rijden dan 40 kilometer per uur, automatisch stoppen voor een rood sein.
Eric Steeghs, directielid ProRail, vindt het vooral zaak dat wordt voorkomen dat machinisten onverwacht voor een rood sein komen. ,,De ATBvv kan daar bij helpen, maar het is geen tovermiddel. Onveilige situaties moeten zoveel mogelijk worden voorkomen, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat mensen goed op de hoogte zijn van werkzaamheden aan het spoor.''
Hij becijferde dat de machinisten per jaar 2 miljoen keer voor een rood sein staan; 150 keer werd dat gepasseerd. Ook wees Steeghs erop dat een ongeluk eigenlijk nooit een oorzaak heeft, ,,maar altijd een cocktail van verschillende factoren is''.
Schade
De botsingen bij Zevenaar, Kijfhoek en Zutphen zorgden voor meer dan 150.000 euro schade. Bij het ongeval bij Zevenaar, waar in januari 2011 een internationale passagierstrein op een goederentrein botste, bleek de treinbeveiliging uitgevallen nadat koperdieven hun slag hadden geslagen. Omdat ProRail de diefstal van koper in 2011 met 44 procent zag toenemen, zocht het bedrijf onder meer contact met justitie over extra controles.
Reizigersoordeel
Het reizigersoordeel was laag (56 procent), maar dat kwam vooral door de problemen door het aanhoudende winterweer. Toch zag ProRail wel de punctualiteit omhooggaan van 92,5 procent in 2010 naar 94,7 procent in 2011. Om problemen in najaar en winter proberen te voorkomen is in de herfst extra vroeg begonnen met maatregelen om hinder door afgevallen blaadjes te voorkomen. Maar, zo meldt het jaarverslag: ,,Hoe graag we het ook zouden willen, een storingsvrij spoor kunnen we nooit onder alle omstandigheden garanderen. Dat geldt zeker voor het winterseizoen''.
ANP