PromoSun Tours
27-05-2010
• leestijd 2 minuten
Al maanden kijk je uit naar je vakantie in Turkije. Het is een grote teleurstelling als een paar dagen voor vertrek blijkt, dat de vlucht die je denkt te hebben geboekt helemaal niet bestaat. Via een luchthaven in België of Duitsland moet je maar in Turkije zien te komen. Het overkomt Judith Jansen.
Volgens advocaat Bas van Batenburg moet Judith Jansen de overeenkomst met PromoSun Tours kunnen beëindigen. Om zo de betaalde reissom terug te krijgen. Als er een niet-bestaand product wordt aangeboden is er sprake van bedrog. De consument kan als hij van de overeenkomst af wil zich beroepen op bedrog en de overeenkomst op grond daarvan vernietigen.
Wie weigert vanaf een andere luchthaven in het buitenland te vertrekken, krijgt bij PromoSun Tours het lid op de neus. Want in de algemene voorwaarden staat dat:
De reisorganisator niet aansprakelijk is voor het wijzigen van vertrek en aankomstluchthavens, die gewijzigd zijn door overmacht. Hiervoor kan de reisorganisator in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld. Bij annulering door de reiziger, zullen hieruit voorvloeiende kosten worden verhaald op de reiziger.
Volgens Bas van Batenburg schrijft de wet echter heel duidelijk voor dat de reiziger de wijziging niet hoeft te accepteren als het hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt. De reisovereenkomst gaat boven de algemene voorwaarden van de reisorganisator en is dus van dwingend recht.
In de algemene voorwaarden doet PromoSun Tours een beroep op overmacht. Volgens Bas van Batenburg is er echter alleen sprake van overmacht bij abnormale en onvoorzienbare omstandigheden waarop de reisorganisator geen invloed kan uitoefenen. De slottijden zijn ruim van te voren vastgelegd en worden niet gewijzigd, dus zeker niet onvoorzienbaar.