Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Profvoetbalclubs in de Eredivisie als uithangbord voor gokbedrijven

25-04-2022
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
1557 keer bekeken
  •  

Nu de reclameregels voor online gokken worden aangescherpt, lijken de tv-spotjes voor online gokken die je om de oren vliegen binnenkort misschien wel verleden tijd. Maar gokbedrijven hebben zich ondertussen massaal op een andere lucratieve plek gericht die als uithangbord voor hun diensten kan dienen: het voetbalveld. Inmiddels worden nagenoeg alle voetbalclubs in de Eredivisie gesponsord door aanbieders van risicovolle kansspelen. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien onschuldig, maar is dat het ook? 

Sinds de markt voor legaal online gokken in Nederland vanaf oktober 2021 is opengesteld, mogen aanbieders van deze goksites reclame maken voor hun producten. Dit om mensen die willen gokken naar legale plekken te leiden om dat te doen, waar onder andere een preventiebeleid geldt om mensen te beschermen tegen een gokverslaving.

Gokreclames aan banden gelegd, maar niet bij het voetbal

Maar sinds die legalisering vliegen de ronkende gokreclames je om de oren. Dit tot ergernis van onder andere de Tweede Kamer, die de verantwoordelijke minister Franc Weerwind daarom vroeg om een verbod op gokreclame.

Minister Weerwind grijpt binnenkort in tegen ongerichte reclame voor gokken, wat onder andere betekent dat spotjes minder op tv te zien mogen zijn, reclamebanners uit het straatbeeld worden verbannen en er strengere regels komen voor het optreden van rolmodellen in gokreclame.

Opvallend is echter dat promotie door middel shirtsponsoring bij voetbal, waarbij spelers van de profclubs met de naam van een gokbedrijf op hun mouw of shirt voetballen tijdens wedstrijden, is uitgesloten van deze strengere aanpak.

Bekijk ook wat Koning NONO over al die gokreclames te zeggen heeft. Het artikel gaat verder na onderstaande video.

Bijna alle Eredivisie-clubs worden gesponsord door gokbedrijven

We nemen de Eredivisie onder de loep. Deze competitie telt 18 profvoetbalclubs.

TOTO is van de helft van deze clubs de shirtsponsor, want van deze negen clubs lopen spelers rond met een logo van TOTO: PSV, Feyenoord, Sparta Rotterdam, Willem II, FC Utrecht, FC Groningen, SC Heerenveen, FC Twente en RKC Waalwijk.

Drie clubs voetballen met BetCity op het shirt, namelijk AZFortuna Sittard en Vitesse). In het geval van GGPoker zijn dat er twee: Go Ahead Eagles en NEC Nijmegen).

En Unibet, die nog wel toegang moet krijgen tot de legale markt, zal naar verwachting ook twee clubs sponsoren, namelijk Ajax en AZ. Dan blijven er in de Eredivisie dus maar drie clubs over die níet worden gesponsord door een online gokbedrijf. Dat gaat om Heracles Almelo, PEC Zwolle en SC Cambuur.

Sportmarketing: lucratieve deals voor voetbalclubs

Deze sponsordeals zijn lucratief voor voetbalclubs, want gokaanbieders betalen veel geld aan clubs om met hun merknaam op het shirt te mogen staan.

Aan de andere kant is het voor aanbieders van online gokken aantrekkelijk om op die manier naamsbekendheid te creëren en tegelijkertijd een nieuwe groep potentiële klanten aan te boren uit de fans van de clubs die ze sponsoren.

Hoe dat werkt, legt Robert van Oostwaard, docent sportmarketing aan de Hogeschool van Amsterdam uit in de reportage.

Risicovolle kansspelen

Floor van Bakkum, manager Preventie bij Jellinek, reageert bij ons in de studio. Van Bakkum benadrukt dat gokbedrijven hun merk graag normaliseren door sportsponsoring.

Ook wordt het live wedden op voetbalwedstrijden, waar een aantal online gokaanbieders naast een online casino ook voor staat, gezien als een hoogrisico kansspel. Net zoals gokken in het online casino.

Dit komt door de verhouding tussen de tijdsduur tussen inzet en resultaat, zo legt Van Bakkum uit: hoe korter het moment tussen inzet en resultaat is, hoe verslavender iets is. Bij het live wedden op voetbalwedstrijden wordt tijdens de wedstrijd ingezet op allerlei aspecten, waaronder de uiteindelijke score. 

Reacties van TOTO en minister Weerwind

Zowel TOTO als de branchevereniging voor legale gokaanbieders VNLOK wilden niet in de studio reageren. TOTO benadrukt dat sponsoring in Nederland is toegestaan en partnerships zijn gebaseerd op strenge wet- en regelgeving.

Ook geeft het bedrijf aan dat door middel van dit soort sponsordeals het Nederlands voetbal gesteund wordt: "Met deze partnerships vergroten wij onze steun aan het Nederlandse voetbal. En met de zichtbaarheid van TOTO leiden wij spelers naar het legale, verantwoorde en veilige aanbod van kansspelen."

De complete reactie van TOTO lees je hieronder (.pdf).

Minister Weerwind van Rechtsbescherming laat weten voor de zomer met een wetsvoorstel te komen dat een verbod op ongerichte reclame voor risicovolle kansspelen regelt.

De antwoorden van de minister op de vragen van Kassa lees je hieronder (.pdf).

Meldpunt Kansspelautoriteit

De Kansspelautoriteit (Ksa) start vandaag een onderzoek naar reclame (waaronder bonusaanbiedingen) die legale online kansspelaanbieders mogelijk sturen naar minderjarigen en jongvolwassenen (18-24 jaar). Dat is verboden.

Jongeren worden volgens de wet namelijk beschouwd als extra kwetsbaar. De Kansspelautoriteit ontvangt daarom graag meldingen over reclame die zich richt op jongeren onder de 24 jaar. Een melding doen kan via de website van de Ksa.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!