Problemen Vodafone houden nog even aan
05-04-2012
• leestijd 2 minuten
Het herstel van het mobiele netwerk van Vodafone gaat langzamer dan verwacht. Ongeveer 300.000 klanten van het telecombedrijf in de regio Rotterdam-Den Haag moeten er rekening mee houden dat ze tot vrijdagochtend problemen hebben met bellen en sms'en. Dat liet Vodafone donderdagmiddag weten.
Herstel internet duurt langer
Het herstel van het 3G-verkeer, dat e-mail en internet op mobiele telefoons mogelijk maakt, duurt nog enkele dagen. Hetzelfde geldt voor de voicemail.
Vodafone kampt al sinds woensdagochtend met de gevolgen van een brand in Rotterdam. Door die brand in het pand van de buren van het bedrijf kreeg een kwart van de 5,3 miljoen klanten van Vodafone problemen. Inmiddels is een noodvoorziening gemaakt, maar nog niet alle zendmasten zijn daarop aangesloten.
Bij belangenverening BTG zijn donderdag opnieuw veel klachten binnengekomen van bedrijven die gedupeerd zijn door de storing. Het gaat om meer dan 100 klachten, zei directeur Richard den Uyl van BTG. De belangenvereniging heeft zo'n 250 telecomklanten als lid, waaronder Shell en andere multinationals.
Komst noodnet onderzocht
Den Uyl heeft geopperd om een mobiel noodnet op te zetten om bij grote storingen een uitwijkmogelijkheid te hebben. Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) heeft inmiddels aangekondigd dat hij met de grote providers gaat praten over zo'n noodnet. KPN heeft al met zo'n gesprek ingestemd. Volgens BTG zijn de kosten van een noodnet lager dan het schadebedrag van de Vodafonestoring.
Een woordvoerder van Vodafone zei donderdag dat het bedrijf een ,,sympathiek gebaar'' naar klanten gaat maken. Wat dat precies inhoudt, is nog niet bekend. ,,We richten ons nu met name op het herstellen van het netwerk, maar we denken al wel vast licht vooruit over een gebaar aan de klanten'', aldus de woordvoerder.
Geen effect op 112
De telecommunicatieproblemen hebben geen effect gehad op het alarmnummer 112. De telefoontjes die via Vodafone werden gepleegd, kwamen door de storing automatisch terecht bij een mast van een andere provider. Die 112-oproepen worden zelfs met voorrang behandeld, meldde een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten. Het KLPD beheert de telefooncentrale waar de 112-telefoontjes binnenkomen. ANP