Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Problemen met nieuwe ING-pasje in buitenland

11-04-2009
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
349 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
De meeste klanten van ING hebben al een nieuw bankpasje gekregen, uitgerust met een chip. Daar zou je overal ter wereld mee moeten kunnen pinnen en geld opnemen. Als het goed is tenminste.
Wat is er aan de hand met het nieuwe ING-pasje met chip?
In een aantal landen kan het voorkomen dat de nieuwe pas met EMV-chip niet goed werkt. Bijvoorbeeld in Tanzania, Zanzibar, Nigeria, Egypte, Marokko, Guatemala, Paraguay, Syrië, India, Engeland, België, Frankrijk, Amerika en Canada.
Dat ligt niet zozeer aan de ING-pasjes, maar aan de invoering van de nieuwe chip. Wereldwijd komt er namelijk een nieuw systeem met chip voor alle bankpasjes. Het gaat dus om alle nieuwe pasjes van alle banken. ING loopt in ons land alleen wat voorop met de uitgifte van nieuwe pasjes dus vandaar dat die bank er nu uitspringt. (Het gaat om in totaal 8,5 miljoen ING-passen die worden vervangen tussen december 2008 en oktober 2009. (ING geeft pas credit cards met de EMV-chip uit na de zomer dus die spelen nu geen rol.)
Van strip naar chip
Voor de nieuwe internationale standaard voor betalingen en geldopnames met creditcards en bankpassen wordt de magneetstrip vervangen wordt door een EMV-chip met pincode. Die EMV-chip (genoemd naar de initiatiefnemers Europay, MasterCard en Visa) wordt wereldwijd gefaseerd ingevoerd.
Het initiatief om te komen tot deze wereldwijde nieuwe standaard voor chiptechnologie voor de betaalproducten is genomen om te komen tot een wereldwijde standaardisatie, verbetering van de veiligheid en het betaalgemak (zie verder www.vanstripnaarchip.nl ).
De Nederlandse Vereniging van Banken
De omschakeling naar de nieuwe EMV-chip valt nu nog onder de NVB . Op dit moment zitten we midden in een overgangsfase van een zeer complexe technische operatie die wereldwijd speelt, waarbij elk land er net een ander tempo op nahoudt.
In 2011 moet alles overal EMV-proof zijn. De in totaal 20 miljoen bankpasjes zullen in ons land in 2010 allemaal vervangen zijn, alle 8.000 geldautomaten in Nederland zijn al omgebouwd en van de 235.000 betaalautomaten is een kwart reeds aangepast. Van de paar miljoen creditcards is 80% reeds met een EMV-chip en pincode uitgerust.
De problemen die zich nu nog voordoen, zijn kinderziekten en zeer tijdelijk van aard, want er wordt hard aan gewerkt en zullen door de ontwikkelingen worden ingehaald. Maar volgens de NVB zouden er eigenlijk geen problemen mogen optreden, want als de chip het niet doet, zou de betaalautomaat moeten kunnen terugvallen op de magneetstrip
Verklaring van ING
Roel Huisman, directeur Betalen bij ING Retail Nederland, heeft tekst en uitleg gegeven in de studio waar de problemen aan liggen.
- Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken zou het eigenlijk niet mis kunnen gaan want als de chip niet gelezen kan worden, zou de magneetstrip, die ook nog op het pasje zit, het gewoon moeten overnemen. Wat gaat er dan mis bij het nieuwe ING-pasje?
Als de geldautomaat is aangepast aan de nieuwe chip-eisen en je gebruikt je nieuwe pasje in zo’n geldautomaat, is er geen `fall back-mogelijkheid` meer naar de magneetstrip. Dat is om het skimmen van pasjes uit te bannen.
(Helaas houden sommige landen zich hier in een paar gevallen nog niet aan en schakelt de aangepaste geldautomaat wel over op de magneetstrip terwijl dat dus eigenlijk niet meer mogelijk zou moeten zijn uit veiligheidsoverwegingen.)
- Het lukt wel om geld op te nemen met het oude pasje in een op de chip aangepaste geldautomaat. Daar zit alleen een magneetstrip op, dus hoe kan dat?
Als je je oude bankpas aanbiedt op een nieuwe chipterminal, wordt wel de magneetstrip nog gewoon uitgelezen. (Dat in tegenstelling tot als je je nieuwe pas met chip zou gebruiken, waar die magneetstrip dus bewust is uitgeschakeld). Daarom zijn er geen problemen met de oude passen. De oude pas is echter nog 40 dagen geldig na uitgifte nieuwe pas, dus gok daar niet op. - Wat gaat er dan eigenlijk mis als geld opnemen niet lukt met de nieuwe pas?
Alle nieuwe kaarten met chip hebben nieuwe nummercodes gekregen en op die nieuwe data moeten alle lokale banken hun systemen aanpassen, zodat die nummers herkend worden en er een transactie kan plaatsvinden. Dat moet de eigenaar van de geldautomaat doen, dus de nationale banken in alle afzonderlijke landen. Dat is alleen helaas nog niet overal het geval. De oude bankpas werkt daar wel nog gewoon, want die nummers zijn wel bekend in de oude data. Het ligt dus niet aan de chip of het niet kunnen terugvallen op de magneetstrip, maar aan de lokale banken die de nieuwe pasgegevens nog niet hebben verwerkt. Als de data nog niet verwerkt is, komt er geen informatie uit de buitenlandse computer, want ze krijgen geen signaal door.
Het mislukken van een transactie kan overigens vele oorzaken hebben. De betaalpas zelf is slechts een schakel in een keten van vele onderdelen die daar een rol bij spelen. Het hoeft zeker niet aan de omschakeling naar de chip te liggen.- Klopt het dat ING al langer weet dat er problemen kunnen zijn met het opnemen van geld in het buitenland, maar dat de klanten niet laat weten? Waarom verspreidt de ING daar geen informatie over?
Helaas weet ING pas waar er welke klachten zijn als er meldingen over binnenkomen. Dan pas kan het in kaart worden gebracht en actie worden ondernemen waar de bank nu al hard mee aan de slag is. Dus meldt het als er problemen zijn. De acceptatiegraad per land is nu wel bekend en dat komt op de site te staan. - Wat gaat ING er aan doen? Met het vakantieseizoen voor de deur, is dat wel een heel groot probleem om zonder geld op je vakantiebestemming te zitten.
De acceptatie van de pas met de nieuwe chip is juist steeds groter. In Europa zelfs gelijk of hoger dan oude giropas. In de meeste populaire vakantiebestemmingen verloopt alles probleemloos, daar hebben de banken de boel gelukkig wel op orde dus men hoeft zich geen zorgen te maken op een paar uitzonderingen na.
Wat moet je doen als er zich toch problemen voordoen?
- Op de site van ING komt veel meer informatie te staan.
- Als het toch misgaat als je in het buitenland zit: bel de emergency-dienst van ING  (antwoord van vraag 4), die kan zorgen voor contant geld via Western Union bijvoorbeeld.
- Neem ook andere betaalmiddelen mee als je naar het buitenland gaat zoals een creditcard.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor