Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Problemen bij NS maken reizen met een beperking "haast onmogelijk"

07-11-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
561 keer bekeken
  •  
Trein + beperking 1127

Door het personeelstekort en de overvolle en te korte treinen is het voor mensen met een beperking haast onmogelijk om nog met de trein te reizen. Belangenorganisatie Ieder(in) luidt in gesprek met NU.nl de noodklok. NS vindt het vervelend, maar ziet zo gauw geen oplossing. Wel zegt het spoorwegbedrijf voor een oplossing op de lange termijn “in gesprek te zijn met andere organisaties.” 

Veel mensen pakken momenteel de auto in plaats van de trein, door de grote kans op treinuitval en veel te volle treinen. Maar voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking is de auto meestal geen optie, omdat ze niet zelf kunnen rijden.

Reizen met de trein voor mensen met een beperking “bijna niet te doen”

Ook reizen met de trein is voor hen op dit moment bijna niet te doen, zegt Ieder(in), de belangenorganisatie voor mensen met een lichamelijke handicap, verstandelijke beperking en chronische ziekte. En onder normale omstandigheden is dat al lastig voor hen, omdat ze vaak hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen en er een lift aanwezig moet zijn.

Áls ze nu al een plekje kunnen vinden in de trein, dan is die hulp er vaak niet. Hierdoor worden mensen met een beperking extra hard geraakt en missen zij afspraken met familie, werk of zorg, constateert de belangenclub.

NS heeft geen oplossing voor het probleem

De NS bevestigt dat het personeelstekort inderdaad leidt tot grotere problemen voor mensen met een beperking. "Momenteel is de reisassistentie en toegankelijkheid op stations niet wat reizigers van ons gewend zijn. Dat vinden we heel vervelend, en dat spijt ons ook", zegt een NS-woordvoerder tegen NU.nl. Het bedrijf geeft aan "een compensatieregelingen beschikbaar te stellen voor reizigers met een beperking die de trein moeten missen vanwege uitval van reisassistentie."

Het OV-concern werkt samen met externe partijen om reisassistentie nu op tweehonderd van de vierhonderd stations in Nederland mogelijk te maken, maar ook die hebben te maken met personeelstekorten.

Staatssecretaris heeft met verschillende partijen afgesproken "het ov toegankelijker te maken voor mensen met een beperking"

Wel werd maandag bekend dat Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) met regionale bestuurders, ov-bedrijven en spoorwegbeheerder ProRail heeft afgesproken om het openbaar vervoer (ov) toegankelijker te maken voor mensen met een beperking.

Zij hebben afgesproken dat de reisinformatie duidelijker wordt, haltes en perrons beter toegankelijk worden en wie dat nodig heeft kan rekenen op reisassistentie. Zulke afspraken waren al gemaakt met de NS, maar nog niet zoals nu met alle ov-bedrijven.

Het akkoord moet er ook voor zorgen dat elk treinstel minstens één toilet krijgt als het materieel wordt vervangen. Bij regionale treinen is dat nu niet altijd het geval; een op de vijf heeft geen toilet. Dat is vervelend voor mensen met buik- of blaasproblemen, want die moeten afzien van hun reis als er geen toilet in de buurt is. In Overijssel, Gelderland en Zuid-Holland rijden nog treinen rond zonder toilet.

De afspraken zijn wel pas gericht op de lange termijn: in 2040 moet het openbaar vervoer toegankelijk zijn voor iedereen. Maar veel maatregelen moeten binnen korte tijd al effect hebben. 

Bestuursakkoord is niet het "toverstokje" waarmee problemen meteen worden opgelost

Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt dat het maandag gesloten bestuursakkoord niet het "toverstokje" is waarmee deze problemen in een keer worden opgelost.

"Aan de problemen met het personeelstekort kunnen we nu niet direct iets doen." Maar er zijn nu wel duidelijkere afspraken waar naar verwezen kan worden, bijvoorbeeld waar het reisassistentie betreft. Om de plannen uit te voeren stelt staatssecretaris Heijnen 10 miljoen euro beschikbaar.

Illya Soffer, directeur van Ieder(in), juicht de plannen toe, maar benadrukt wel dat het akkoord tot merkbare verbeteringen moeten leiden. "Denk aan het snel oplossen van problemen met defecte liften, reisassistentie of ontoegankelijke perrons."

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!