De huidige privacywetgeving zorgt ervoor dat mensen niet de juiste zorg krijgen, omdat ze vaak niet weten voor welke diensten of zorg zij in aanmerking komen. Omdat de verzekeraars dit nu niet mogen inzien, wachten patiënten onnodig lang op een operatie of weten niet dat ze recht hebben op een therapie of behandeling, zo schrijft het AD.
Een zorgverzekeraar mag een specifieke patiënt die in de rij staat voor een geplande operatie niet actief benaderen om te kijken of die ergens anders sneller terecht kan. Sterker nog, de verzekeraar mag de wachtlijst niet eens inzien. Ook mogen zorgverzekeraars een verzekerde met een hartkwaal niet wijzen op een handige cursus hierover in het aanvullend pakket. Want het is uit den boze om te registreren wie er hartpatiënt is.
Zorgverzekeraars mogen medische gegevens van verzekerden alleen maar gebruiken om de zorgnota te controleren, te kijken of die past bij het pakket en te checken of de zorgverlener de gedeclareerde zorg mag verlenen. "De privacy van verzekerden is een groot goed en wij moeten en willen daar zorgvuldig mee omgaan", benadrukt directeur Petra van Holst van Zorgverzekeraars Nederland. "Maar wanneer gaat het om een individueel belang en wanneer is er sprake van een breder maatschappelijk belang, dat de beschikbaarheid van meer informatie rechtvaardigt?"
Belangenorganisatie Privacy First roept zorgverzekeraars en politici op eerst de afweging te maken of wijziging van de privacywetgeving wel gewenst is. "Iedereen roept makkelijk dat de wet maar aangepast moet worden”, zegt voorzitter Paul Korremans. "Verzekeraars zitten al op een berg gegevens en hoe meer informatie ze binnenhalen, hoe meer verantwoordelijkheden ze zich op de hals halen om die data te beschermen. Kunnen ze dat aan? Daarnaast is de verleiding heel groot om informatie voor andere doelen te gebruiken. Want onthoud: zorgverzekeraars zijn geen bedrijven, maar ook geen overheden.”
Bron: AD/ANP
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Als ik een wens heb leg ik het bij ONVZ neer en deze zoeken voor mij de beste snelste weg !
Fijn laten zoals het is. de zorgverzekeraar zou het graag willen maar dan via een aanvullend pakket heel goed voor de verzekerde die kan weer betalen waar ze niets wijzer van worden fijn laten zoals het is.
Ikzelf zou het onwenselijk vinden als de zorgverzekeraar inzicht zou krijgen in wat ik mankeer. Nu al gaan ze regelmatig op de stoel van een behandelaar zitten om te bepalen of een behandeling wel dan niet noodzakelijk is. De DBC code vertelt ze al genoeg. Voor bepaalde behandelingen teken ik een privacyverklaring omdat ik niet wil dat de zorgverzekeraar exact weet wat mijn klachten zijn.
Een bedrijf/instelling de hierop gebrand is zal het altijd presenteren als "goed voor de klant" (lobby technieken) Voor (bijna) ieder probleem bestaat een oplossing. Misschien moeten de verzekeraars met een ander konijn uit de hoge hoed komen.
Niet doen , zorgverzekeraars moeten zich bezig houden met verzekeren en niet steeds op de stoel van de dokter gaan zitten en zich overal tegenaan willen bemoeien.
In plaats van de privacywet te veranderen moeten we de zorgverzekeraars een rotschop geven.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!