Primeur met pratende advertentie in magazine
20-08-2009
• leestijd 1 minuten
Lezers van Entertainment Weekly krijgen volgende maand een primeur te zien. In het blad komt een pratende, bewegende advertentie. Het gaat om een marketing-experiment van de Amerikaanse televisiezender CBS en frisdrankproducent Pepsi. Daarover bericht de zakenkrant Financial Times donderdag.
Het principe van de advertentie is enigszins te vergelijken met dat van een pratende wenskaart. Wanneer de lezer op de pagina komt waar de advertentie staat, begint op een flinterdun schermpje een video af te spelen. Het schermpje is ongeveer even groot als dat van een mobiele telefoon.
Wat de advertentie kost, is niet bekendgemaakt, maar dat zal zeker flink meer zijn dan een traditionele reclame. ,,Het is onderdeel van de toekomst om consumenten op nieuwe en verrassende manieren te bereiken'', zei George Schweitzer, bij CBS verantwoordelijk voor marketing.
De advertentie in Entertainment Weekly toont fragmenten van programma's die komend najaar op CBS te zien zullen zijn en bevat een video waarin Pepsi een cola light voor mannen aanprijst. De videoadvertentie staat niet in alle exemplaren van het magazine, alleen de abonnees in gebieden rond New York en Los Angeles krijgen de bijzondere editie van het magazine van uitgever Time Warner. Hoeveel exemplaren precies gemaakt en verspreid worden, is niet bekend.
De bewegende advertentie is in de echte wereld een noviteit, maar in de films van Harry Potter heeft de krant de Daily Prophet al bewegende plaatjes.
Bron: ANP