Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Prijzenstijging in de supermarkten

10-11-2007
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
273 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
De afgelopen weken is regelmatig in het nieuws geweest dat de prijzen in de supermarkt flink aan het stijgen zijn. Dat zou een gevolg zijn van duurder geworden grondstoffen zoals graan. Maar hoe zit het met de prijsstijging de afgelopen jaren? Twee jaar geleden kochten wij acht producten bij drie verschillende supermarkten: Jumbo, Albert Heijn en Dirk van den Broek. Wat was de prijs toen en wat is de prijs nu?
Unox rookworst
2005   € 1,38
nu        € 1,82
verschil €0,44
Calvé pindakaas
2005   € 0,90
nu        € 1,11
verschil €0,21
Pak chocolademelk
2005   € 0,81
nu       €1, 00 
verschil €0,19
Fles Spa rood
2005   €0,40
nu        €0,53
verschil  €0,13
Ariel Color
2005    €4,67
nu         € 5,75
verschil €1,08
Een potje appelmoes
2005    €0,48
nu         €0,76
verschil  €0,28
Koffie van Douwe Egberts
2005      €2,84
nu           €2,99
verschil   €0,15
Heinz tomatenketchup
2005      €1,73
nu          €1,61
verschil €0,12 (De tomaten zijn blijkbaar goedkoper geworden. De eerste prijsdaling in rij!)
De grootste stijger
In absolute cijfers is dat de anderhalve liter-verpakking van Ariel Color bij de Albert Heijn. Die kostte 4 euro 83 in 2005 en in 2007 maar liefst 5 euro 99. Een prijsstijging van €1,16!
In totaal rekenden we in 2005 gemiddeld 13 euro 21 af. Nu, in november 2007, betalen we maar liefst 15 euro 57 voor dezelfde producten. Een totaal verschil van €2,50.
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor