'Prijzenoorlog' is goed voor 15 cent per week
16-06-2009
• leestijd 1 minuten
Wanneer je het per week omrekent, bespaart de klant in de huidige prijzenslag gemiddeld 15 cent per week. Bij de actie die in gang gezet is door Jumbo, gaat het namelijk om een relatief klein aantal producten.
Dat is de conclusie van Han Eisma van marktonderzoeker AC Nielsen. Hij doet deze uitspraak in het Financieele Dagblad. Het onderzoeksbureau komt binnenkort naar buiten met een recessiemeting, waarbij de berekeningen zijn uitgevoerd na de eerste prijsverlagingen in de supermarkten. Volgens Eisma reageren andere supers niet spectaculair op de actie van Jumbo en is het daarom geen prijsoorlog te noemen.
Jumbo zegt zelf in een radiospotje dat boodschappen doen bij die keten, een gemiddeld gezin honderden euro's per maand kan besparen. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten wel degelijk besparen, maar dat het meer aan het veranderende uitgavepatroon van de consument ligt.
Zo worden er minder relatief dure producten gekocht in de supermarkten. Hierbij valt te denken aan: kant-en-klare maaltijden en vleesvervangers. Goedkopere producten zoals rijst, pizza, patat en pasta werden juist meer verkocht.
Wat ook opvalt in het onderzoek is dat de groei van prijsvechters zoals Lidl en Aldi stabiel is gebleven, net als de groei van het gebruik van huismerken. De afgelopen weken leek het juist dat de prijsvechters en huismerken aan een flinke opmars bezig waren.
Bronnen: distrifood.nl en Het Financieele Dagblad