Prijzen televisies blijven dalen
19-11-2009
• leestijd 2 minuten
De prijzen van platte televisies blijven dalen. Volgens onderzoeksbureau GfK Retail and Technology zakten de prijzen gemiddeld met 20 procent in vergelijking met het derde kwartaal vorig jaar. In het eerste halfjaar waren er ook al forse prijsdalingen.
Nog altijd stijgt de verkoop van tv's in aantallen. In het derde kwartaal ging het om een toename van 5,5 procent, zo maakte GfK donderdag bekend.
Winkelketens moesten stunten met de prijzen om klanten tot een aankoop te verleiden. Dit geldt voor nagenoeg alle consumentenelektronica.
GfK verwacht dat dit jaar 1,8 miljoen platte televisies worden verkocht. Vorig jaar waren dat er 1,6 miljoen. Bij meer dan de helft van de verkochte tv's gaat het om een full hd-versie, zo zegt marktonderzoeker Barbara Schouten.
Inmiddels heeft ongeveer 80 procent van de huishoudens een platte televisie. Marktleider Samsung verwacht dat de prijsdruk nog wel even aanhoudt. ,,Maar volgend jaar zal het niet zo erg zijn als dit jaar'', aldus marketingdirecteur Raymond Mesterom.
De gemiddelde verkoopprijs van een platte tv bedroeg het afgelopen kwartaal 618 euro. Een scherm met een beelddiagonaal van 32 inch, het meest verkochte toestel, is al voor circa 300 euro te verkrijgen. Veel verder zal de prijs niet dalen, verwacht Mesterom. ,,Ik ga het niet meemaken dat zo'n scherm 100 euro kost. Bepaalde prijspunten zijn nu wel bereikt.''
De gehele Nederlandse markt voor consumentenelektronica had volgens GfK in het derde kwartaal een waarde van 575 miljoen euro, 15 procent minder dan een jaar eerder. Ten opzichte van het tweede kwartaal steeg de omzet wel met 2 procent.
Naast televisies is er veel prijsdruk bij navigatiesystemen. De verkoop van navigatiesystemen zakte met 8 procent. Blu-rayspelers en pocketcamera's die kunnen filmen in hd-formaat zijn daarentegen sterk in opkomst. ANP