Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Prijsstijgingen in de supermarkt

28-04-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
51 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Consumenten betalen vaak veel meer als er een nieuwe verpakking om een product zit, of als de hoeveelheid verandert. Kritische kopers attendeerden de redactie van Kassa, de Verlenging op deze stiekeme prijsverhogingen.
Klantenservices
We bellen met de klantenservices van de fabrikanten en krijgen verschillende redenen te horen. De grondstofprijzen zijn verhoogd, een andere receptuur, maar ook hogere elektriciteitskosten worden als reden voor de prijsverhoging aangedragen. Iglo vangt alleen maar duurzame, msc-gecertificeerde, koolvis. Het vangst-quotum voor deze vis is zojuist verlaagd. Er kan dus minder vis gevangen worden, dan gaat de prijs omhoog. Volgens Bambix lag de adviesprijs voor hun 8-granen peuterontbijt véél hoger dan 99 cent, op €1,29. Het werd door de supermarkt voor veel minder verkocht. Kellog’s wilde alleen schriftelijk reageren, na twee weken wachten we nog steeds op hun schrijven.
Kunstmatig laag houden prijzen
Gerard Rutte, supermarktdeskundige: “De fabrikanten hebben jarenlang, tijdens de prijzenoorlog de prijzen in de supermarkt kunstmatig laag gehouden. Je ziet dat ze nu weer omhoog gaan. De afgelopen vijf jaar zijn bepaalde kosten, zoals grondstoffen, wel gestegen, deze werden door de prijzenoorlog niet doorberekend. Dat gaan de fabrikanten nu weer doen. Vandaar dat sommige producten nu ineens veel duurder zijn.”
Verkapte prijsstijgingen
Verkapte prijsstijgingen komen vaker voor en is echt iets van deze tijd. Door de prijzenoorlog die vijf jaar geleden begon, zoeken de fabrikanten nu naar andere mogelijkheden om de consument meer te laten betalen. Gerard Rutte: “Fabrikanten proberen op allerlei manieren het referentiekader van de consument weg te halen. Als ze een oud product een nieuw jasje geven zoals bij Bambix of Roosvicee dan weet de consument niet meer hoe duur het oude product was. Dus zijn ze eigenlijk vrij om het zo duur te maken als ze zelf willen. Je moet altijd blijven opletten, nieuw betekent niet automatisch beter.”
Geen vrees voor duurder boodschappenmandje
De consument gaat de komende maanden niet meer betalen voor zijn boodschappenmandje. Supermarktdeskundige Rutte: “Ik verwacht dat de concurrentiestrijd tussen supermarkten heviger wordt naarmate de economische situatie minder wordt. De prijzen gaan dan weer omlaag, geen vrees dus!”
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!