Prijsstijging budgetmerken supermarkten
30-10-2014
• leestijd 1 minuten
De budgetmerken bij Albert Heijn, Dirk van den Broek en Lidl zijn afgelopen jaar in prijs fors gestegen. Zo steeg de prijs van AH BASICproducten met 13 procent, de budgetmerken bij Dirk met 9 procent en Lidl met 9,4 procent. Dit meldt vakblad Levensmiddelenkrant.
Ingelopen
De budgetmerken van Dirk zijn in prijs ingelopen op AH BASICproducten. De producten van Dirk zijn nog 0,8 procent duurder, waar vorig jaar een verschil van 4,5 procent te meten was. Ook bij Lidl nam de prijsafstand af, maar de discounter is toch nog 11,1 procent duurder dan AH BASIC.
"Grondstofprijzen bepalen prijs"
Volgens EFMI-directeur en hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot gaat het de supermarkten niet om het verhogen van de brutomarge. “Omdat het bij deze steekproef over de gehele linie vrijwel gelijk opgaat, denk ik niet dat het daarmee te maken heeft. Anders zou Lidl de brutomarge met 9 procent hebben verhoogd. Dit is het gevolg van duurdere grondstofprijzen, want die bepalen bij budgetmerken voor een groot deel de prijs”, stelt de hoogleraar tegenover Levensmiddelenkrant.