Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Prijsstijging budgetmerken supermarkten

30-10-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
supermarkt3_11.jpg
De budgetmerken bij Albert Heijn, Dirk van den Broek en Lidl zijn afgelopen jaar in prijs fors gestegen. Zo steeg de prijs van AH BASICproducten met 13 procent, de budgetmerken bij Dirk met 9 procent en Lidl met 9,4 procent. Dit meldt vakblad Levensmiddelenkrant.
Ingelopen
De budgetmerken van Dirk zijn in prijs ingelopen op AH BASICproducten. De producten van Dirk zijn nog 0,8 procent duurder, waar vorig jaar een verschil van 4,5 procent te meten was. Ook bij Lidl nam de prijsafstand af, maar de discounter is toch nog 11,1 procent duurder dan AH BASIC.
"Grondstofprijzen bepalen prijs"
Volgens EFMI-directeur en hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot gaat het de supermarkten niet om het verhogen van de brutomarge. “Omdat het bij deze steekproef over de gehele linie vrijwel gelijk opgaat, denk ik niet dat het daarmee te maken heeft. Anders zou Lidl de brutomarge met 9 procent hebben verhoogd. Dit is het gevolg van duurdere grondstofprijzen, want die bepalen bij budgetmerken voor een groot deel de prijs”, stelt de hoogleraar tegenover Levensmiddelenkrant. 

Meer over:

budget, ah, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor