Elektrische auto’s worden langzaam steeds populairder in Nederland, zo blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB. Toch is de aanschaf van een stekkerauto niet voor iedereen haalbaar door de hogere aanschafprijs. Subsidie blijft nodig, aldus de ANWB.
Waar in 2020 nog 146.000 elektrische auto’s op de weg reden, is dat in 2021 gestegen naar meer dan 200.000. Een forse stijging, maar desondanks een klein getal in vergelijking met de ruim 8 miljoen auto’s die op fossiele brandstof rijden.
Uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB blijkt dat meer dan de helft van de mensen die een auto op fossiele brandstof heeft, aangeeft dat de hogere aanschafprijs een reden is dat zij nog niet zijn overgestapt. Nog eens ruim 60 procent geeft aan dat het aanbod stekkerauto’s op de tweedehandsmarkt te beperkt is.
De overheid wil dat in 2030 alle nieuwe auto’s elektrisch zijn. Om de grote groep mensen voor wie de aanschaf te duur is over de streep te trekken, is een breder aanbod tweedehands stekkerauto’s nodig. Verder beaamt de ANWB dat de huidige subsidieregeling de komende jaren behouden moet blijven en zelfs uitgebreid moet worden.
Momenteel bedraagt de aanschafsubsidie van een nieuwe elektrische auto 4000 euro. Voor een tweedehands auto is dat 2000 euro. Vanaf 2022 neemt die subsidie langzaam af tot iets meer dan de helft van dat bedrag in 2024.
Bron: ANP/ANWB
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!