Pretparken moeten met 'eyecatcher' komen
01-10-2011
• leestijd 2 minuten
Amusementsparken moeten elke 2 tot 3 jaar met een nieuwe in het oog springende attractie komen, een 'eyecatcher', willen ze de concurrentie aankunnen. Dit zegt Jeff Bertus, directeur van de Club van Elf, een vereniging waarvan de 16 grootste dagattracties van Nederland lid zijn.
Ruime keuze uit attracties
De druk om klanten te trekken is in de afgelopen jaren volgens hem groter geworden doordat de consument veel keuzes heeft om zijn kostbare vrije tijd in door te brengen. ,,In het verleden moest een park eens in de 4 of 5 jaar met een nieuwe attractie komen.'' Voor de consument is het fijn om een ruime keuze te hebben uit parken die hun best doen klanten te trekken. Uit onderzoek van de Rabobank bleek woensdag dat dagattracties met kortingen en investeringen komen om klanten te trekken. Zo liet Madurodam maandag weten in november flink uit te breiden.
Vernieuwing
Een 'eyecatcher' hoeft niet meteen een achtbaan te zijn, zegt Bertus. Bij een achtbaan gaat het om de snelheid of de spanning, maar de meeste bezoekers willen geboeid worden. Hij denkt meer aan bijvoorbeeld attracties met 4D-effecten. Een ander voorbeeld is de ontwikkeling in Burger's Zoo. Hier is een hoeveelheid ecosystemen gebouwd in koepels, zoals een jungle, woestijn en oceaan. ,,Het was een enorme innovatie, het is anders en trekt mensen'', aldus de directeur.
Extra voorzieningen
Bertus voorspelt dat er meer extra voorzieningen rondom amusementsparken komen. ,,Nu heb je al zwembaden en golfbanen. Het is best mogelijk dat er in de toekomst complete winkelgalerijen en uitgaanscentra gebouwd worden, zoals ze bijvoorbeeld in Orlando in Amerika hebben.''
Efteling
De Efteling is met ongeveer vier miljoen bezoekers (CBS 2010) veruit het populairste attractiepark van het land. Koen Sanders, woordvoerder van de Efteling, zegt dat dit niet zomaar vanzelf gaat. ,,We investeren de afgelopen tijd flink, zoals met de parkshow Raveleijn, een nieuw bungalowpark en een nieuwe achtbaan.'' Het is niet zo dat de Efteling dit doet om op korte termijn klanten te trekken. ,,De Efteling heeft iets unieks, waardoor we ook in de top 3 van parken in Europa staan. We investeren nu even flink, maar dat is voor de lange termijn.''
ANP