Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Postbank weg in roerige tijden
09-02-2009
•
leestijd 2 minuten
•
248 keer bekeken
•
Het is bijna zover. De blauwe Postbankleeuw ruimt het veld en de oranje versie van ING neemt het over. Vanaf dinsdag neemt iedereen bij het gecombineerde bedrijf de telefoon op met de ING-naam. Het verdwijnen van de merknaam Postbank komt voor ING in roerige tijden.
De grote ombouwoperatie werd door ING in mei 2007 aangekondigd. Deze kost een krappe 900 miljoen euro en gaat ten koste van 2500 voltijdbanen. ING vindt het prettiger dat al zijn klanten onder dezelfde merknaam vallen. ,,Dat is goed met het oog op de toekomst'', stelde de toenmalige topman Michel Tilmant.
Miljoenen Nederlanders associëren de Postbank met vertrouwd, Hollands, blauw, gironummer, Jan Mulder en met het het liedje 15 miljoen mensen van het artiestenduo Jochem Fluitsma en Eric van Tijn. Het liedje, dat gaat over Nederland, werd goed gewaardeerd, gezien de nummer één notering in de top-40 in 1996.
In de afgelopen anderhalf jaar zijn de ruim zeven miljoen klanten van de Postbank langzaam maar zeker voorbereid op de veranderingen. De operatie behelst het vernieuwen of ombouwen van honderden kantoren, het vervangen van 2600 geldautomaten en het vervangen meer dan acht miljoen bankpassen. Naar verwachting ontvangen de laatste klanten deze in het derde kwartaal.
De definitieve overgang van de merknaam gebeurt in roerige tijden voor banken in het algemeen en voor ING in het bijzonder.
Het concern hield lange tijd vol nauwelijks geraakt te zijn door de kredietcrisis. Maar in oktober was een injectie van 10 miljard euro door de staat noodzakelijk. En vorige maand nam de staat de risico's over van de geplaagde kredietportefeuille van ING in de VS. Het werd topman Tilmant allemaal teveel. Hij zal worden vervangen door Jan Hommen, oud-financieel directeur van Philips.
Al deze gebeurtenissen doen ING niet goed, stelt merkendeskundige Paul Moers van het bureau High Value. ,,Natuurlijk is dat slecht voor het imago. Ook het feit dat er zoveel banen weg moeten, blijft wat dat betreft pijn doen'', aldus Moers.
De deskundige stelt dat ING nog flink aan de weg moet timmeren om het vertrouwen in zijn eigen merknaam in Nederland op het niveau te krijgen van de Postbank. High Value publiceert om de twee maanden een vertrouwensindex. In december noteerde ING daarop 87, tegen een ijzersterke score voor de Postbank van 115.
Toch denkt Moers dat ING Nederlanders kan overtuigen. ,,Ik heb gezien hoeveel kosten ING met deze operatie bespaart. Ze kunnen straks veel goedkoper werken dan hun concurrenten. Dat maakt ze goedkoper voor klanten en uiteindelijk veiliger, omdat de balans er beter van wordt. Dat verhaal zou ik gaan vertellen aan de mensen.''
Verzet tegen het verdwijnen van de Postbank is er geweest, maar nam nooit grote vormen aan. Wim Luijk, al meer dan vijftig jaar klant, begon een jaar geleden met de website postbankmoetblijven.nl. In totaal namen echter slechts 11.972 mensen de moeite om tegen te stemmen.