Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Postbank geeft incassofraudeur vrij spel

12-04-2008
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
103 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Kan er zo maar geld van je bankrekening worden afgehaald door een bedrijf waarvan je nog nooit gehoord hebt? En als je dan aan je bank vraagt om dat geld onmiddellijk terug te storten, kan het dan zijn dat die bank zegt: nee, helaas, u heeft een eenmalige machtiging ondertekend, dus u krijgt uw geld niet zo maar terug? Ja, dat kan allemaal. En dat is de afgelopen maanden waarschijnlijk tientallen keren gebeurd.
In al deze gevallen werd het geld overgeschreven naar een Postbank-rekening die aanvankelijk de naam Multiflora droeg, later werd die naam veranderd in Juridisich Loket Amersfoort. Geen van de gedupeerden had ooit iets met deze bedrijven te maken gehad, laat staan dat ze een machtiging hadden ondertekend. Als ze gingen bellen, kwamen ze uit bij een door de overheid gesubsidieerde rechtshulporganisatie die ook Juridisch Loket heet. Dat Juridisch Loket heeft overal in het land kantoren waar ze gratis juridisch advies geven. Medewerkers van deze instelling lieten de Postbank weten dat hun naam misbruikt wordt voor iets dat toch erg op fraude lijkt. En ze trokken aan de bel bij Kassa.
Uit gegevens van de Kamer van Koophandel over de twee bedrijfsnamen die de fraudeur gebruikt, komt één naam bovendrijven: die van Arnoldus van Zeitveld. Multiflora is gevestigd op een adres in Roermond, waar nog een tiental bv’s staan registreerd die qua bestuur allemaal met elkaar te maken blijken te hebben. In dat gebouw zat een verzekeringsadviesbureau, Anfass, dat inmiddels failliet is. En het zijn juist de voormalige klanten van dit bureau die het slachtoffer zijn van deze incassofraude.
Kassa heeft natuurlijk van Zeitveld om opheldering gevraagd – maar helaas bleek hij onbereikbaar.De eerste meldingen van onterechte incasso’s dateren al van begin dit jaar. De vroegere Anfass-klanten gingen klagen bij hun huidige verzekeringsadviseur, want op het afschrift stond dat het om een verzekeringspremie ging. Die verzekeringsadviseur lichtte direct de Postbank in, dat er met zijn klantenbestand (dat hij van Anfass had overgenomen) door onbevoegden geld werd geïnd. In maart ging daar nog eens een fax richting Postbank overheen met namen van nieuwe gedupeerden. Toch kon de fraudeur nog tot 9 april zijn gang gaan. Op die dag beëindigde de Postbank het incassocontract met deze man. De Postbank zegt dat de informatie van de verzekeringsadviseur niet op de goede plek terechtgekomen is. Maar kennelijk zijn ook andere signalen genegeerd.
Kassa sprak onder meer een Postbankklant die in februari zo’n foute incasso bij de bank meldde. Die kreeg zijn geld niet gestorneerd, omdat er dus eerst een onderzoek gedaan moest worden naar de rechtamtigheid van de incasso. Veertien dagen later kreeg ze van de bank te horen dat het onderzoek nog liep. Half maart was het onderzoek kennelijk afgerond: ze kreeg haar geld terug. De meeste gedupeerden die zich bij andere banken hadden gemeld, hebben inmiddels hun geld terug. Ook die banken hebben, mag je aannemen, via de Postbank te horen gekregen dat er iets niet klopte met deze incasso.
Toch zegt de Postbank tegen Kassa: Wij hebben pas woensdag 9 maart de eerste melding gekregen van een collega-bank. Van onze eigen klanten hebben we tot nu toe geen melding gehad. Er zit dus iets goed mis bij de Postbank, waardoor een fraudeur maanden langer zijn gang heeft kunnen gaan dan nodig was. De Postbank zegde toe een uitgebreid onderzoek in te stellen naar de gang van zaken. De meeste klanten hebben het geld dus terug. Maar ze blijven toch allemaal met het gevoel zitten: hoe kan iemand van de banken toestemming krijgen om zonder enige vorm van machtiging geld van een rekening af te halen? Is daar dan geen controle op. Het antwoord is: nee – de controle bent u – de klant . Wie daar meer over wil weten kan nog eens kijken naar de Kassa-uizending van 11 november 2006. waarin we uitgebreid aandacht hebben besteed aan de incasso-praktijken van de banken. Kijk hier voor deze uitzending.
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor