Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Post voor overledenen

28-04-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
De postbode komt langs. Er ligt een stapeltje post op de deurmat. Tussen die post blijkt reclame te zitten, geadresseerd aan een overleden familielid. Confronterend en pijnlijk.
Dat overkwam ook Marion Dijkstra. Zij ontving post van Tele2. Het blijkt een aanbieding te zijn van een mobiele telefoon. Deze aanbieding is niet voor haar bestemd, maar voor haar overleden moeder. Maar die is helaas 11 jaar geleden overleden. Een pijnlijke situatie, want de nabestaanden worden op deze manier weer geconfronteerd met een overlijden van een dierbare. Mevrouw Dijkstra nam contact op met Tele2. Het bedrijf blijkt geen bestand te hebben waar de moeder in staat. Hierdoor kan de moeder niet van de lijst geschrapt worden, meldt de klantenservice aan mevrouw Dijkstra. Een nare situatie voor haar, waarbij Tele2 ook geen excuses heeft aangeboden.
Tele2 biedt in een schriftelijke reactie nu wel excuses aan. Mevrouw Dijkstra kan contact opnemen met Tele2 om alsnog uit het bestand gehaald te worden.
Dergelijke situaties doen zich wel vaker voor. Maar is deze situatie te voorkomen en zo ja, hoe?
Paul Nouwen, voorzitter van Stichting Infofilter , legt uit wat consumenten in deze situatie kunnen doen. Hij vindt het ook pijnlijk dat mensen geadresseerde reclame-uitingen ontvangen voor overledenen. Daarom heeft Infofilter een register van overledenen samengesteld. Via de website kunnen nabestaanden hun overleden dierbare opgeven met bijbehorende adresgegevens.
Bij Infofilter zijn meer dan 950 bedrijven direct of indirect (via externe bureaus) aangesloten. Deze bedrijven leggen het gegevensbestand van Infofilter naast die van het bedrijf, wanneer er een mailing verzonden gaat worden. Op die manier kunnen bedrijven inzien welke personen niet meer benaderd moeten worden.
Waterdicht?
Wanneer u een overledene registreert is de kans zeer groot dat u geen ongewenste post meer voor de overledene ontvangt. Maar toch kan er nog steeds een poststuk op de deurmat vallen. Dit komt volgens Infofilter doordat niet alle bedrijven zijn aangesloten. Wel zijn veel grote instellingen, van banken tot en met telefoonbedrijven aangesloten. Het kan dus nog steeds voorkomen dat kleinere organisaties of bedrijven die nog niet zijn aangesloten bij Infofilter nog oude adressenbestanden gebruiken. Overweeg dan toch deze bedrijven aan te schrijven of te bellen en ze te vragen om alsnog de overledene van de lijst te verwijderen.
Overigens geldt voor telefoontjes dat er per 1 juli 2009 een ‘bel-me-niet-register’ wordt geopend. Vanaf die datum is wettelijk verplicht gesteld dat bedrijven éérst het bel-me-niet-register controleren, voordat ze contact met u mogen opnemen voor telefonische verkoop. Wanneer overledenen hier geregistreerd worden, behoren telefoontjes voor deze dierbaren dan ook tot het verleden.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!