Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Populaire Sony televisie deugt niet
04-02-2010
•
leestijd 3 minuten
•
97 keer bekeken
•
Vanaf 2004 is de grote breedbeeld televisie SONY WEGA, KV-28FQ86 (B) (en KV-32FQ86) veel verkocht in ons land. In 2005 is deze televisie zelfs als 'beste getest' door de Consumentenbond. De beeldbuiskwaliteit is inderdaad zeer goed, zolang de tv tenminste aan gaat. Verdient de tv deze titel nog steeds?
Sony Wega tv KV-28FQ86 gaat stuk - sprake van productiefout?
De klachten met de de Sony Wega tv, type KV-28FQ86 (B) (en KV-32FQ86) beginnen allemaal met het aanzetten van de tv. Op een gegeven moment, dat is meestal na een jaar of drie, gaat dat heel lastig. Je moet soms heel vaak op de afstandsbediening drukken wil het lukken. Bij de meeste bezitters van het toestel gaat de tv korte tijd later vanzelf weer uit, als die na een poos toch eenmaal aan is gegaan. Vroeg of laat gaat dan opeens het `stand by` lampje knipperen waarna de tv het geheel begeeft. De winkel en/of Sony zegt vervolgens dat de tv gerepareerd zal moeten worden, maar dat het niet meer onder de garantie valt, want die is na 1 jaar verstreken.
De boosdoener schijnt de chip op de printplaat (D2-bord) te zijn: de IC MCZ3001D. Daar is een nieuwere versie van, de IC MCZ3001DB. Een aantal handige mensen heeft deze chip inmiddels zelf vervangen, dat is een half uurtje werk maar daar moet je wel technisch onderlegd voor zijn, het juiste gereedschap hebben en kunnen solderen. Deze chip wordt door fabrikant Shindengen gemaakt en kost 9,90 dollar als je die daar rechtstreeks bestelt. Via de reparateur kost de chip ongeveer 28,- euro. De gemiddelde reparatiekosten als de monteur het euvel kent, liggen rond de 120,- tot 150,- euro. Sony rekent rond de € 250,- euro, maar dan vervangen ze waarschijnlijk wel meer dan alleen die chip.
Kassa heeft hier veel klachten over ontvangen en we zijn niet de enige.
Kijk ook op Kieskeurig.nl
. Daarnaast speelt het probleem ook over de Nederlandse grens.
Het grote aantal identieke klachten en het feit dat dit mankement bij veel reparateurs allang bekend is, doet de gedupeerden vermoeden dat het hier om een productiefout gaat. Het is ook veelzeggend dat de chip op dit moment niet te krijgen is omdat die overal is uitverkocht.
Reactie Sony Nederland
Volgens Sony is er slechts één geval bekend van een defect toestel van dit type. Het probleem zou te wijten zijn aan een defect in de hoogspanning van het apparaat. De reparatiekosten kunnen niet hoger worden dan 325 euro, omdat Sony coulance op de kosten toepast.
Sony hanteert de garantieregels verkeerd
Daarnaast hanteert Sony de wettelijk vastgelegde regels met betrekking tot garantie sowieso onjuist. Het bedrijf zegt dat de garantie na 1 jaar is verstreken, maar dat klopt niet want volgens de wet in Nederland heeft de consument recht op een deugdelijk product en daarbij is de economische levensduur relevant. Die is niet verstreken na 3 jaar want een beeldbuis tv moet een jaar of 8 tot 10 mee kunnen gaan. Het is dan redelijk dat de kosten voor reparatie gedeeld worden. De consument dient hiervoor in principe altijd naar de winkel te gaan en niet naar de fabrikant. Maar als het om een productiefout gaat, is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Voorbeeldbrief
Kassa heeft voor u een
voorbeeldbrief
opgesteld, die u naar de winkel dient te sturen waar u het apparaat heeft gekocht. Dit dient u alleen te doen als u voor de eerste keer dit probleem constateert. Indien u de televisie al eens heeft laten repareren voor dit specifieke probleem, dan kunt u de brief beter naar het servicecentrum sturen waar deze televisie is gerepareerd. Meer informatie daarover vindt u in de voorbeeldbrief.
Wilt u meer informatie over garantie,
kijk dan hier
.