Politie maakt fouten bij verzamelen persoonsgegevens
12-10-2018
• leestijd 1 minuten
Elke dag kopiëren Nederlandse telecom- en internetproviders als Ziggo en KPN verplicht hun voltallige klantenbestand naar het ministerie van Justitie en Veiligheid, zodat politie en justitie er bij kunnen. Vervolgens zoeken de opsporingsdiensten daar per jaar gegevens over zo'n twee miljoen ip-adressen en telefoonnummers in op: vorig jaar gebeurde dat ruim 2,2 miljoen keer.
Maar dat gaat niet altijd volgens de regels, meldt de NOS op basis van documenten die zijn vrijgegeven op basis van de Wet openbaarheid bestuur (Wob). Een van de problemen is dat pas achteraf wordt vastgesteld welke opsporingsambtenaren toegang mogen hebben tot het systeem. De politie gaat onderzoeken of het mogelijk is om "de autorisatieprocedure te versoepelen".
Noodsituaties
In noodsituaties mag ook 112 informatie over een beller opvragen, bijvoorbeeld als iemand het nummer belt in een noodsituatie maar niet duidelijk kan maken waar hij of zij zich bevindt.
De documenten gaan over de situatie tot 2016, de situatie in 2017 wordt volgens het ministerie nog geëvalueerd. ANP