Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Pinnen is een gewoonte geworden

10-12-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
pin_13.jpg
Pinnen, pinnen en nog eens pinnen. Currence, het bedrijf achter PIN, meldde vrijdag de tweemiljardste pinbetaling binnen een jaar. Brancheorganisaties zijn blij en juichen het toe dat steeds meer mensen met de pinpas betalen. ,,Ik verwacht dat de groei van het elektronisch betalen de komende jaren zal doorzetten'', zei Currence-directeur Piet Mallekoote.
Het pinrecord betekent volgens Currence dat per Nederlander dit jaar gemiddeld ruim 120 keer met de betaalpas is afgerekend. Nederland schaart zich daarmee in de mondiale top 5. Alleen de Scandinavische landen blijven ons voor.
,,We zien dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van elektrisch betalen, vooral in de afgelopen jaren'', zei Henk Kok, bestuurslid van Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, een fonds dat projecten ondersteunt die de veiligheid en efficiency van het betalingsverkeer vergroten.
Volgens Kok, die ook directeur is van Detailhandel Nederland, kan er bijna overal elektronisch betaald worden en neemt het aantal betaalautomaten toe. ,,Pinnen is voor consumenten een gewoonte geworden. Ze weten dat ze bijna overal terecht kunnen met hun betaalpas. Vooral jongeren maken gebruik van elektronisch betalen. Zij krijgen zakgeld bijvoorbeeld overgemaakt op hun rekening, omdat ze toch alles met de pinpas betalen.''
Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) constateert een aanzienlijke groei van het aantal pintransacties. Volgens het CBL heeft dat onder meer te maken met de campagne Klein bedrag, pinnen mag. ,,Het gemiddelde pinbedrag ligt momenteel op 26 euro, terwijl dat voor de campagne nog meer dan 30 euro was'', aldus een woordvoerder.
Het CBL vindt dat consumenten nog meer gestimuleerd moeten worden om te pinnen. ,,Het is voor zowel de klant als de winkel veiliger om met de pinpas te betalen. Het risico op een overval neemt af als winkels geen contant geld meer in huis hebben'', zei de woordvoerder.
De brancheorganisatie start daarom een nieuwe fase met de campagne Liever pinnen dan contant. Volgens het CBL moeten klanten attenter worden gemaakt op de mogelijkheden van pinnen. ,,Winkelgebieden of winkelstraten moeten aangeven dat er overal gepind kan worden. Verder kunnen winkels de pinkassa's herkenbaarder maken voor de klant.''
Het aantal pinbetalingen zal de komend jaren ook toenemen vanwege innovaties, denkt Kok. ,,Tegenwoordig kan je al via internet en je mobiele telefoon betalen.'' Volgens de directeur van Detailhandel Nederland is het belangrijk dat we meer gaan pinnen. ,,Het kan de samenleving namelijk tientallen miljoenen euro's per jaar schelen. De kosten die contant geld met zich meebrengen zijn hoog vanwege transport en veiligheid.''
Toch zal contant geld altijd blijven bestaan, weet ook Kok. ,,Maar als winkeliers mogelijkheden zien om over te gaan tot elektronisch betalen, moeten ze dat doen.'' ANP

Meer over:

pin, pinnen, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor