Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!
Piek in valse e-mails supermarkten
11-04-2016
•
leestijd 1 minuten
•
667 keer bekeken
•
Het aantal online nepacties waarbij de namen van supermarktketens worden gebruikt rijst de pan uit. Dat blijkt uit gegevens van de Fraudehelpdesk. Het bureau noteert meldingen over de nepacties en krijgt daarnaast mailtjes binnen van consumenten die de valse winacties doorsturen.
In de maand maart werd het bureau maar liefst 2941 keer gewezen op een nepactie in naam van een supermarktketen. In februari lag dit aantal op 1929 en in januari stond de teller aan het eind van de maand op 1235. In de eerste week van april werd al 390 keer een nepactie genoteerd. Het gaat volgens de Fraudehelpdesk om valse e-mails waarbij de naam van Albert Heijn, Jumbo, Coop, Lidl of Aldi wordt gebruikt.
Zowel Albert Heijn als Jumbo waarschuwen consumenten via verschillende platformen voor de nepacties. Albert Heijn doet dat o.a. via
deze pagina
. Supermarkt Jumbo waarschuwt klanten via
deze pagina
voor oplichting.
Raadpleeg
Kassa's Dossier phishing
, voor voorbeelden van nepmails van cybercriminelen. Heb je er een gezien, stuur 'm door naar
kassa-online@vara.nl
Zie hier een voorbeeld van een phishingmail uit naam van Albert Heijn: