Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Philips houdt de tv voor gezien

18-04-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Philips_02.jpg
De eerste experimenten met televisie begonnen in 1925 bij Philips, maar na bijna 90 jaar zet het elektronicaconcern zijn verlieslijdende televisie-activiteiten op een zijspoor. ,,Vandaag is een heel belangrijke dag voor Philips'', zei topman Frans van Houten. ,,We hebben een trotse geschiedenis bij tv sinds 1928.'
De televisietak is al jarenlang een zorgenkindje voor Philips. Na het WK voetbal vorig jaar zorgden oplopende voorraden voor een felle concurrentiestrijd op de markt. De prijzen daalden vorig jaar in het vierde kwartaal gemiddeld met 20 procent. In het eerste kwartaal zette de prijsdaling door met een gemiddelde van 15 procent. Philips waarschuwde eind maart voor een operationeel verlies bij de divisie. Dit verlies kwam in het eerste kwartaal uit op 106 miljoen euro. Het concern heeft zijn televisie-activiteiten daarom op een zijspoor gezet. Philips heeft een samenwerking gesloten met het Chinese TPV Technology, waarmee het eerder al een licentie-overeenkomst sloot. Philips houdt in de nieuwe joint venture een belang van 30 procent. De merknaam Philips blijft ten minste voor vijf jaar aanwezig op de televisies. Dit levert het bedrijf vanaf 2013 royalties op. Van de net aangetreden topman Van Houten werd al verwacht dat hij snel maatregelen zou nemen bij de televisietak. Hij heeft dan ook vaart gemaakt met het sluiten van de overeenkomst. ,,Het vinden van een oplossing voor onze televisie-activiteiten was onze topprioriteit'', aldus Van Houten. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!