Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

125.000 handtekeningen tegen 'uitverkoop' Radar en Kassa overhandigd aan NPO-bazen

30-06-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3246 keer bekeken
  •  
De petitie tegen de inperking van de zendtijd van Kassa (BNNVARA) en Radar (AVROTROS) is door initiatiefnemer Peter Kunnen overhandigd aan de NPO-bazen Frans Klein en Remco van Westerloo. Woensdag kreeg Kunnen hiervoor bij de NPO in Hilversum de gelegenheid.
Kunnen overhandigde aan Klein (directeur Video) en Van Westerloo (netcoördinator van NPO1) een bord met daarop de (officieuze) eindstand met 124.905 handtekeningen van bezorgde kijkers.

Meer dan 100.000 steunbetuigingen in een week

In mei lekte het voorlopige plan van de NPO uit om vanaf 2022 Kassa naar de maandagavond te verplaatsen en afwisselend uit te zenden met Radar. Geen 1,5 uur Kassa en Radar meer per week, maar terug naar 45 minuten. Geen 36 uitzendingen meer in een tv-seizoen voor Kassa, maar terug naar 18 tot 20. Kijker Peter Kunnen startte uit protest de petitie 'Kassa en Radar NIET in 'de uitverkoop': "De NPO en de netmanagers staan totaal niet stil bij de impact van deze programma’s en hoeveel knellende zaken er bestaan waarin de burger zich niet begrepen of gehoord voelt." In de eerste week werd de petitie al door 100.000 kijkers van Radar en Kassa ondertekend.

Frans Klein: programmering is een puzzel

Bij de petitie-uitreiking lichtten de NPO-bazen toe waarmee ze bezig zijn. Klein noemt het vinden van een passende programmering in 2022 'een puzzel.' "Onze zoektocht is hoe we de nieuwe generaties bij dit type consumentenprogramma's kunnen betrekken", zegt Klein. "Ik ga ervan uit dat we de balans zowel in kwaliteit als in kwantiteit weten te vinden om de programmering versterkt uit deze situatie te laten komen."
Kunnen is blij dat de NPO-bestuurders tijd hebben genomen om de petitie in ontvangst te nemen. “Ik begrijp dat het een puzzel is”, zegt hij. “Ze moeten wel goed bedenken welke stappen ze nu gaan zetten. Deze programma’s staan midden in de samenleving. Als je daaraan tornt, dan kom je aan de mensen.”

Na 'bommetje' in gesprek

"We hebben een klein bommetje gegooid om beweging te creëren", verklaart zendercoördinator Van Westerloo. "We zijn nu constructief in gesprek met beide redacties om een goede invulling te geven aan Kassa en Radar." De zenderbaas hoopt de inhoud zodanig te 'verbreden' dat beide titels een jonger kijkerspubliek trekken.

"We doen al veel rondom consumentenprogrammering", zegt Van Westerloo. "Arjen Lubach komt met een dagelijks programma op NPO1. We zoeken een goede mix."

Veel steun

Via social media spraken bekende en onbekende Nederlanders massaal hun steun uit voor behoud van de zendtijd van Radar en Kassa. Onder hen was Felix Meurders, die Kassa bedacht en de eerste 22 jaar presenteerde. Komend najaar wordt duidelijk of de 125.000 handtekeningen ervoor hebben gezorgd dat de programmering van beide consumentenprogramma's overeind blijft in het nieuwe jaar.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!