Petitie Consumentenbond over OV-chipkaart
30-11-2015
• leestijd 1 minuten
De Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover starten een petitie. Ze willen dat de kosten voor de OV-chipkaart in Nederland omlaaggaan. De Nederlandse OV-chipkaart is vrijwel de duurste en klantonvriendelijkste van Europa, zo melden de organisaties na eigen onderzoek.
'De wereld op z'n kop'
Nederlandse reizigers moeten na vijf jaar weer voor 7,50 euro een nieuwe kaart aanschaffen. Daarnaast is Nederland het enige Europese land waar reizigers moeten betalen voor vervanging van een defecte kaart, aldus de Consumentenbond en Rover. ,,Dat is de wereld op z'n kop. Het geld is van de reiziger zelf. Het is alsof je je portemonnee aan iemand in beheer geeft en er telkens voor moet betalen als je er iets uit wilt halen'', zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.
Klachten
Behalve met de petitie is Rover ook druk met het bijhouden van klachten over volle treinen. In het AD stelt Rover maandag in november 3600 klachten van reizigers te hebben ontvangen. Dat zijn er veel meer dan anders. Een woordvoerder van NS geeft in de krant aan dat wordt gekeken naar een pakket noodmaatregelen om de ellende in de spits te verlichten.